kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷

بوشهر دومین استان خشک کشور

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: هم‌اکنون 14 دشت این استان در شرایط ممنوعه و بحرانی قرار دارند و سطح آب در 10 دشت دیگر نیز در حال افت مستمر و در آستانه ممنوعیت قرار دارند.



شاپور رجایی افزود: همچنین 6 دشت دیگر استان بوشهر نیز شور، لب شور و غیرقابل استفاده است.
وی تصریح کرد: منابع آب سطحی استان بوشهر مانند رودخانه‌ها بیلان منفی دارند به گونه‌آی که آبدهی رودخانه‌های دالکی، باهوش و شاپور به دشت کاهش یافته و این امر اراضی کشاورزی را با خطر نابودی مواجه کرده است. رجایی اضافه کرد: با توجه به این که استان بوشهر دهمین سال خشکسالی را پشت‌سر می‌گذارد میزان بارندگی پارسال در این استان 47 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش نشان می‌دهد.
وی یادآور شد: استان بوشهر در میزان کاهش بارندگی در ردیف سی‌ام و از لحاظ خشکسالی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
رجایی گفت: خشکسالی‌ها سبب شده حجم مخزن آب‌های زیرزمینی سالانه 30 میلیون متر مکعب بیلان منفی داشته باشد و ایستایی آب به یک متر برسد.
وی با بیان این که بیش از 90 درصد آب مصرفی استان بوشهر از استان‌های همجوار تامین می‌شود، افزود: بر همین اساس سالانه 68 میلیون متر مکعب آب از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد، 30 میلیون متر مکعب از رودخانه شاپور استان فارس و هشت میلیون متر مکعب از سفره‌های زیرزمینی بوشهر تامین می‌شود. وی اظهار داشت: کاهش بارندگی و خشکسالی در فصل گذشته میزان انتقال آب به شبکه‌های آبرسانی استان بوشهر را 20 درصد معادل روزانه 53 هزار متر مکعب کاهش داده است. رجایی اضافه کرد: این شرایط باعث شده آب در شهرستان‌های دشتستان، بوشهر، جم، عسلویه و نوارساحلی تنگستان در حالت بحرانی قرار گیرند و توزیع آب در این مناطق به صورت نوبت‌بندی باشد.