kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷

حضور هیئت طب سنتی ازبکستان بر مزار شیخ‌الرئیس در همدان

هیئت علمی طب سنتی ازبکستان با حضور در همدان، به مقام شامخ شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا ادای احترام کردند.

همدان - خبرنگار کیهان:

در این دیدار که هشت نفر از پزشکان و اعضای هیئت علمی فرهنگستان طب سنتی ازبکستان به همراهی آیت‌ا... غیاث‌الدین محمدی نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه همدان و رئیس بنیاد بوعلی‌سینا حضور داشتند، دکتر محمد همرایف رئیس فرهنگستان طب سنتی این کشور، گفت: در روستای زادگاه بوعلی‌سینا در افشانه ازبکستان موزه و دانشگاهی به نام این حکیم بزرگ ساخته شده و همچنین قبر نمادین و مجسمه وی در این روستا درست شده است.
وی خواستار ایجاد و توسعه روابط فرهنگی با این شهر شد و گفت: قصد انتشار آثار بوعلی سینا را داریم.
وی ادامه داد: در شهر تاشکند، بنیاد بوعلی‌سینا تشکیل شده و در دو سال اخیر برنامه‌های خوبی را نیز اجرا کرده است.
دکتر همرایف اعلام کرد: فرهنگستان طب سنتی ازبکستان بر اساس طب بوعلی‌سینا کار می‌کند و این طب در کشور ما رواج بسیار یافته است.
وی یادآور شد: بوعلی‌سینا آثار برگزیده و ارزشمندی در طب سنتی دارد که با استفاده و الگوبرداری از آن آثار، می‌توان طب سنتی را در دنیا رواج داد و داروهای گیاهی ارزان‌تر و موثر را جایگزین بسیاری از داورهای شیمیایی ساخته کشورهای اروپایی کرد.
در ادامه آیت‌ا... غیاث‌الدین طه محمدی امام‌جمعه همدان و رئیس بنیاد بوعلی گفت: ارتباط فرهنگی بین ایران و ازبکستان و به ویژه شهر بخارا به عنوان زادگاه و همدان به عنوان مدفن شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا باید بیش از پیش تنگاتنگ و گسترده شود.
اعضای هیئت علمی طب سنتی ازبکستان پس از زیارت مقبره بوعلی سینا با قرائت جزء سی‌ام قرآن کریم بر سر مزار وی و اعلام ختم قرآن که آن را از مدتی پیش در کشور خود آغاز کرده بودند و نیز قربانی کردن یک راس گوسفند، در محوطه بنیاد علمی فرهنگی بوعلی‌سینا، نذورات خود را ادا کردند.
همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین فرهنگستان طب سنتی ازبکستان و بنیاد بوعلی‌سینا جمهوری اسلامی ایران به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد طرفین در محورهای کلی از جمله تبادل اطلاعات علمی، اجرای برنامه‌های آموزشی، برپایی سمینار، چاپ و نشر میراث مکتوب با یکدیگر همکاری داشته باشند و جهت برگزاری همایش‌های بزرگداشت مقام شيخ‌الرئیس طی دو سال آینده در همدان و بخارا توافق شد.