kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
چه کسی اسامی بورسیه ها در دولت قبل را منتشر کرد؟!

معمای طبقه 13

سرانجام محمد فرهادی اولین نشست خبری خود را برگزار کرد، نشستی که وزیر علوم، اظهارات مهمی درباره پرونده بورسیه‌ها مطرح کرد.


وزیر علوم در این نشست به جزئیات ماجرای دانشجویان بورسیه اشاره کرد، و درباره ظلمی که به این دانشجویان شده است، گفت: ما نیز معتقدیم باید با افرادی که به حیثیت افراد بورسیه آسیب رسانده‌اند و در حق آنها ظلم کرده‌اند، برخورد شود.
اما فرهادی در قسمتی از این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کسانی که این اسامی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند، اظهار داشت: کسی که ظلم کرده و اسامی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است باید پاسخگو باشد ما نیز طرفدار این موضوع هستیم که هر کس ظلم کرده، خلاف مرتکب شده و حیثیت مردم را برده است، بنابراین باید با این افراد برخورد شود.
طرح مسئله 3000 بورسیه اوایل خردادماه سال 93 و از سوی مدیر سازمان امور دانشجویان وزارت علوم کلید خورد. صدیقی آن زمان مدعی شد که 3000 بورسیه غیرقانونی در دولت قبل اتفاق افتاده است. این مسئله به سرعت در آن زمان به خط اول خبری رسانه‌های اصلاح طلب و حامی دولت مبدل شد، بطوری که  این مسئله تا جایی ادامه یافت که یک روز بعد از سخنان وی، تعدادی از روزنامه‌های تندروی حامی دولت با انتخاب تیترهای مشابه و تاکید بر غیرقانونی بودن تمامی سه هزار نفری که مشمول بورسیه وزارت علوم بوده‌اند، تلاش کردند تا با توسل به تعداد اندک نفراتی که بطور غیرقانونی مجوز بورسیه تحصیلی را دریافت کرده‌اند، تمامی 3000 نفر از افراد را شامل این تخلفات نشان داده و این پیام را مخابره کنند که «هر کسی که در دولت قبل بورسیه تحصیلی اتخاذ کرده است، بطور غیرقانونی و به خاطر رانت‌های مختلف موفق به این کار شده است.»
این عملیات روانی بر روی دانشجویان ادامه داشت که در همان روزها  وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن ابراز گلایه از موج سواری گسترده رسانه‌های تندرو در این باره، اعلام تاسف کرده و به صورت تلویحی از دانشجویانی که به صورت قانونی بورسیه شده بودند عذرخواهی کرده است. در این اطلاعیه تاکید شده بود که از مجموع 3772 نفر، بورس 840نفر لغو شد؛ 1241نفر نیزکه تاکنون پذیرشی از دانشگاه‌ها نگرفته اند،تا 15بهمن فرصت تعیین وضعیت دارند وگرنه لغو بورس می‌شوند. دیگر اینکه  از میان این 840نفر تنها 36نفر به قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه و مابقی به ادامه تحصیل باهزینه شخصی محکوم شدند.
روزنامه کیهان، فردای انتشار اطلاعیه وزارت علوم تیتر زد «کوه بورسیه‌ها موش زایید». این تیتر به خاطر این بود که علی‌رغم فضاسازی‌های چندین ماهه رسانه‌های حامی دولت و خود رئیس جمهور که یکبار گفته بود:« بورسیه و ما ادراک مالبورسیه» تنها 36 نفر از 3772 نفر از تحصیل بازماندند و بورسیه شان لغو شد.
سر نخ لیست منتشر شده 3000 بورسیه را می‌توان «علی-غ» دید، وی سال گذشته و در بحبوحه استیضاح رضا فرجی دانا با انتشار لیست دانشجویان بورسیه باعث بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها شد و شایعه 3000 بورسیه را تقویت کرد. چند روز بعد این ماجرا بود که مدیران وزارت علوم نسبت به وی واکنش نشان دادند. صدیقی، معاون وزیر علوم پس از انتشار این لیست آن را مصداق اقدام علیه امنیت ملی مطرح کرد، و در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند، غزالی این اسامی را از مدیران دولت قبلی دریافت کرده است!
همین مسئله کافی بود که نامبرده اطلاعات بیشتری را درباره منبع درز این اسامی اعلام کند، ولی بلافاصله و بعد‌از اظهارات صدیقی در فیسبوک خود می‌نویسد: آقای دکتر صدیقی، معاون دانشجویی وزارت علوم لطف فرمودند و بنده را به برخورد قضایی و امنیتی تهدید کرده‌اند، لذا بجاست چند جمله خدمت ایشان عرض کنیم.
«علی-غ» که سابقه سردبی ری و مدیرمسئولی سایت‌هایی چون آینده و بازتاب را دارد ادامه می‌دهد: این است که بعد از مشاهده سخنان شما انگشت به حیرت مانده‌ایم که آخر این ادعای شما چه معنایی دارد که: «ظاهرا اطلاعاتی که منتشر شده در روزهای آخر دوره مسئولیت قبلی از سیستم بیرون رفته است، و منشاء این بی‌اخلاقی‌ها از سوی افرادی است که ارتباطاتی با عناصر سیستم قبلی داشته‌اند و این اطلاعات را منتشر کرده‌اند.!! و مگر می‌شود عقل سلیمی قبول کند که این اطلاعات را سیستم قبلی! به ما داده است! برای چه؟! برای افشاگری علیه خودش؟!»
وی در ادامه می‌گوید: جناب آقای دکتر اگر شما فردی تحصیلکرده نبودید و فقط فیلم‌های پلیسی هم نگاه می‌کردید متوجه می‌شدید که برای هر اتفاقی انگیزه‌ای لازم است و قطعاً دولت قبل انگیزه‌ای برای افشای بورسیه‌هایی که توسط خودش داده شده است ندارد و البته اگر کمی به سوابق بنده هم توجه می‌کردید درمی‌یافتید که بنده چند ماه آخر دولت گذشته را بر خلاف شما ساحل‌نشین‌ها در زندان و سلول انفرادی سپری کردم و اساساً ارتباطی با دولتیان پیشین نداشتم که بخواهم از آنها سندی بگیرم. حال بگذریم از این ادعای شما که فرمودید اطلاعات قدیمی است و ما باز انگشت به دهان ماندیم که مگر قرار است لیست بورسیه‌هایی که سال 91 پذیرفته شده‌اند جدید باشد!
وی در پایان اضافه می‌کند: جناب آقای صدیقی شما خوب به خاطر دارید که در زمانی که آقای توفیقی سرپرست وزارت علوم بودند و هنوز آقای فرجی دانا برای وزارت معرفی نشده بودند در آن اتاق گوشه‌ای طبقه 13 شهرک غرب چه کسی این اسناد و اسامی را به بنده داد و در این مدت چه کسی برای انتشارش مدام تماس می‌گرفت و پیغام می‌داد و ما هم بنا به صلاحدید و شرایط، تحریک محرکان نشدیم و اگر اکنون هم فکر می‌کنید که ما ابزار شده‌ایم و شما ضربه خود را به جریانی زده‌اید و اکنون در پی زد و بند با همان جریان هستید و برای حذف نامتان از آن لیست مورد نظر مجلس به دنبال خوش خدمتی به آن جریان هستید سخت در اشتباهید که نه تحریکات و نه تهدیدهایی که در این چند روزه از جانب شما و اطرافیانتان برای سکوت در برخی موارد روانه ما شده است کوچکترین تاثیری در اقدام ما نداشته و صرفاً بنا به در خطر دیدن آینده علمی کشور این اقدام را انجام دادیم و تا آخر هم ادامه خواهیم داد و قطعاً بازنده این بد‌اخلاقی شما خواهید بود.
به هر حال این روزها هم 3736 نفر باقیمانده تحت عناوین مختلف، به قوه قضاییه، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری و وزارت علوم و مجلس نامه‌نگاری می‌کنند تا بتوانند هتک آبرویی را که طی یک سال و نیم جنگ روانی علیه آنان، امنیت تحصیلی و آینده آموزشی‌شان شده است، بازیابند.
بدون شک اظهارات اخیر دکتر فرهادی می‌تواند فتح بابی باشد برای برخورد با کسانی که با آبروی این دانشجویان بازی کرده‌اند، مسئله‌ای که اخیرا با ورود قوه قضائیه به این پرونده رنگ تازه‌ای پیدا کرده است.
*منبع: iusnews.ir