kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴

آمریکا شاکله تحریم‌ها را مانند دوره پس از توافق ژنو حفظ می‌کند(خبر ویژه)

دستورکار وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از توافق موقت ژنو برای حفظ تحریم‌ها، بعد از توافق وین نیز در دستور کار آمریکایی‌ها خواهد بود.



به گزارش رجانیوز ایجاد اطمینان برای سناتورهای آمریکا مبنی بر حفظ سایه تحریم‌ بر سر ایران را می‌توان عصاره اظهارنظر جک لو وزیر خزانه‌داری اوباما در جلسه استماع مجلس سنا دانست. اطمینانی شبیه آنچه که بعد از توافق ژنو که با طراحی مدلی برای عملیاتی کردن وعده‌های خود نگرانی سناتورها را رفع کرده بود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوره پس از توافق موقت ژنو چهار برنامه اجرایی زیر را در دستور کار خود قرار داد تا به این وسیله ریسک ارتباط سایر کشورها با ایران را افزایش داده و همچنان تاثیر تحریم‌ها بر ایران را ادامه بخشد: 1- صدور دستورالعمل و اعلامیه‌های مشخص مبنی بر باقیماندن تحریم‌ها و ریسک معامله با ایران 2- مذاکره حضوری با شرکت‌ها و بانک‌ها برای پرهیز از معامله با ایران 3- استمرار مجازات و اعمال جرائم نقض تحریم‌ها 4- تشدید سایر تحریم‌های ایران و انتقال قطار تحریم از ریل هسته‌‌ای به تروریسم.
در همین راستا خزانه‌داری آمریکا در دوران پسا ژنو در کنار اعمال تحریم‌های جدید بر شرکت هواپیمایی ایران با توجیه تحریم‌های تروریستی، مجازات ناقضین و دورزنندگان تحریم را نیز ادامه داد و با دنبال کردن مذاکره حضوری با شرکت‌های خارجی و صدور اعلامیه از شکست تاثیر روانی تحریم‌ها ممانعت به عمل آورد.
این در حالی است که اکنون و بعد از جمع‌بندی مذاکرات وین به نظر می‌رسد همین چهار دستور کار مجددا توسط خزانه‌داری آمریکا در حال پیگیری است. در همین راستا لو در سخنان خود به سناتورهای کنگره آمریکا اطمینان داد که تحریم‌های ایران به زودی برداشته نخواهد شد و بعد از آنکه ایران تعهدات خود را اجرا نمود وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ها را به صورت مرحله‌ای تعلیق خواهد نمود.
وی در این باره گفت: «روشن بگوییم، هیچ تغییر فوری در تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل وجود نخواهد داشت و فقط زمانی که ایران شروط اساسی هسته‌ای را به جا آورد، آمریکا شروع به تعلیق حریم‌های ثانویه هسته‌ای به صورت مرحله‌ای خواهد کرد. تحریم‌هایی که کشورهای طرف سوم را که با ایران تجارت می‌کنند، هدف قرار می‌دهد. شکی نیست که می‌بایست در برابر احتمال پای بند نبودن ایران به تعهدات خود در این توافق آماده باشیم. برای همین، اگر ایران در زمانی که تحریم‌ها را تعلیق کردیم، تعهدات خود را نقض کرد، می‌توانیم  خیلی سریع تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا را بازگردانیم. با توجه به اینکه بازگردانده شدن تحریم‌های سازمان ملل نیازمند رای در شورای امنیت است، آمریکا این توان را دارد که اجرای دوباره این تحریم‌ها را صورت بدهد».
در همین راستا روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی با بیان داشتن این که برای بسیاری از شرکت‌ها، توافق هسته‌ای با ایران نه فرصت طلایی که میدان مین است، عنوان کرد: «تحریم‌های اقتصادی و مالی آمریکا و اروپا تنها زمانی برداشته خواهد شد که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کند و انتظار این است که این مدت زمان 6 تا 9 ماه باشد. حتی در توافق قید «الزام بازگشت سریع» تحریم‌ها در صورت تخلف ایران از عمل به تعهداتش پیش‌بینی شده است».
با انطباق سخنان جک لو با متن برجام به نظر می‌رسد فاصله زیادی با واقعیت وجود نداشته و بررسی‌ها حکایت از صحت این اظهارات می‌کند. در همین خصوص بند 21 متن نهایی مذاکرات که به تحریم‌های کنگره آمریکا اختصاص یافته است شاهدی برای صحت سخنان لو است. در این بند از متن توافق وین با بکارگیری کلمه ceasa که به معنی توقف موقت است به جای کلماتی مانند لغو terminate یا حتی تعلیق suspend  عنوان می‌دارد که آمریکا تحریم‌های خود را به طور موقت و آن هم بعد از راستی آزمایی صورت گرفته توسط آژانس متوقف خواهد کرد.
همچنین جک‌لو در ادامه سخنان خود به سناتورهای کنگره اطمینان داده است که حتی در صورت لغو تحریم‌ها، سایه آنها همچنان بر ایران نگاه داشته شود، به گونه‌ای که ریسک تجارت با ایران را برای کشورهای دیگر بالا نگه دارد.
جک‌لو در این سخنان با اشاره به باقی ماندن تحریم‌ها  به بهانه‌های دیگر از ابعاد تازه‌ای از توافق وین پرده‌برداری کرده است. در همین راستا اگرچه در متن برجام نام برخی از چهره‌های نظامی نظیر سردار قاسم سلیمانی و بسیاری از شرکت‌های وابسته به سپاه‌پاسداران در لیست خروج از تحریم‌ها قرار گرفته است اما سخنان جک‌لو حاکی از آن است که با بهانه‌های واهی دیگری نظیر حقوق بشری و حمایت از تروریسم همچنان این تحریم‌ها پا برجا خواهند ماند.