kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۵۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
نمایندگان قانع نشدند

وزیر اقتصاد سومین کارت زرد خود را از بهارستان گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز از توضیحات وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال نماینده تهران قانع نشده و به این ترتیب طیب‌نیا سومین کارت زرد خود را از بهارستان دریافت کرد.


به گزارش فارس، نمایندگان مجلس با 80 رأی موافق، 105 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع، از پاسخ‌های وزیر اقتصاد به سوال نماینده تهران قانع نشدند و بدین ترتیب طیب‌نیا سومین کارت زرد خود را از پارلمان دریافت کرد.
مهرداد بذرپاش نماینده تهران در سوال از وزیر اقتصاد پرسیده بود: علت عدم اجرای مصوبه گشایش LC با پرداخت 30٪ دولت توسط بانک‌ها چیست؟
در دومین بخش از سوال بذرپاش از طیب‌نیا نیز آمده بود: آخرین وضعیت درآمدهای مالیاتی در سال 1392 به چه میزان است؟
رشد معوقات بانکی به 92 هزار میلیارد تومان
بذرپاش در توضیح سوال خود طی سخنانی در جلسه علنی دیروز گفت: امروز میزان رشد معوقات بانکی به بالای 92هزار میلیارد تومان رسیده است و در چنین وضعیتی برای رقم 5 هزار میلیارد مربوط به وام ازدواج جوانان می‌گویند سپرده نداریم.
وی یادآور شد: آقای آصفری پیشتر سؤالی درباره وام ازدواج جوانان مطرح کرد اما اتفاقی درباره آن نیفتاد؛ همه دوستان و همکاران هم پیرامون این موضوع سؤالاتی کردند و فرصت دادند تا مشکل حل شود اما من سؤالم این است که تا امروز چه اتفاقی برای رفع مشکل افتاده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین از وزیر اقتصاد خواست به محله‌های مختلف شهرها سرزده تا از واقعیت موجود در جامعه آگاه شود.
قرار بر اخذ مالیات از همه کسانی بود که
مالیات نمی‌دهند
بذرپاش با بیان اینکه قرار بود درآمد مالیاتی از کسانی که مالیات نمی‌دهند، اخذ شود تصریح کرد: طبق وعده‌های داده شده قرار بود درآمدهای مالیاتی جایگزین نفت شود که این اقدام مثبتی است اما قرار بر این بود تا از همه کسانی که مالیات نمی‌دهند مالیات اخذ شود اما متأسفانه امروز اتفاق دیگری افتاده است.
وی با اشاره به اینکه اغلب نمایندگان مجلس امروز به دلیل اقدامات غلط در حوزه مالیات با مردم حوزه‌های انتخابیه خود درگیرند تصریح کرد: بنده چند روز پیش در یک خیاطی طی گفت‌وگو با صاحب مغازه متوجه شدم که آن مغازه افزایش 600 درصدی مالیات داشته است، آن مغازه‌دار از من می‌پرسید آقای بذرپاش مگر ما چقدر افزایش درآمد داشته‌ایم که به این میزان مالیات افزایش پیدا کرده است؟
وی همچنین اظهار داشت: طبق وعده‌های داده شده قرار بود درآمدهای مالیاتی جایگزین نفت شود که این اقدام مثبتی است اما قرار بر این بود تا از همه کسانی که مالیات نمی‌دهند مالیات اخذ شود اما متأسفانه امروز اتفاق دیگری افتاده است.
نماینده تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمارهایی به رئیس‌جمهور می‌دهند مبنی بر اینکه تورم کاهش یافته اما مگر با آمار می‌توان زندگی مردم را چرخاند؟
به خاطر تحریم بانک‌های خارجی
اعتبارات اسنادی را نمی‌پذیرند
وزیر اقتصاد در پاسخ به بذرپاش تاکید کرد:  به دلیل مشکلات تحریمی، بانک‌ها و موسسات خارجی عمدتا اعتبارات اسنادی بانک‌های داخلی را نمی‌پذیرند و بنابراین عمده واردات از طریق حواله‌های ارزی صورت می‌گیرد.
وی همچنین گفت: اقتصاد ما از یک بیماری مزمن رنج می‌برد که آن وابستگی به درآمدهای نفتی است و همین است که موجب آسیب‌پذیری اقتصاد ما و زمینه را برای تحمیل تحریم‌ها به ما فراهم آورده است.
طیب‌نیا اظهار داشت: کم‌زیان‌ترین شیوه تأمین هزینه‌های دولت مالیات است و این همدلی میان نمایندگان مجلس خیال دولت را از بابت دستیابی به پشتیبان همراه و قابل اعتماد جهت رهایی از بودجه نفت راحت می‌کند.
طیب‌نیا درباره موضوع فشار در اصناف و مشاغل نیز،‌ گفت: طی سال‌های 81 تا 94 درآمد مالیاتی مشاغل به طور متوسط سالانه 17/2 درصد افزایش یافت. این در حالی است که مالیات حقوق‌بگیران و کارمندان در این مدت سالانه 26/3 درصد مالیات اشخاص حقوقی 24/6 درصد و مالیات‌های مستقیم 23/7 درصد و مالیات بر کالاها و خدمات 34/6 درصد افزایش یافته است که معنای آن این است که رشد مالیات بخش مشاغل به مراتب از سایر بخش‌ها کمتر بوده است.
وی در این باره اظهار داشت: نسبت به مالیات مشاغل نسبت به کل مالیات وصولی در سال 93 ،‌4/6 درصد و نسبت به مالیات‌های مستقیم 7/4 درصد بوده است و این در حالی است که نسبت مالیات حقوق نسبت به کل مالیات‌ها 10/7 درصد و نسبت به مالیات‌های مستقیم 17 درصد بوده است یعنی حقوق‌بگیران تقریبا نصف بخش مشاغل مالیات پرداخت کرده‌اند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در سال 1381 مالیات حقوق 90 درصد مالیات مشاغل بوده است یعنی حقوق‌بگیران کمتر از مشاغل مالیات پرداخت می‌کردند اما در سال 93 معادل 2/3 برابر مشاغل مالیات پرداخت کردند و معنی آن این است که در طی این مدت مالیات حقوق‌بگیران به 2/5 برابر مالیات‌ مشاغل افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در 4 ماه اول سال 94 نسبت مالیات مشاغل به کل مالیات وصولی 6 درصد و نسبت به مالیات‌های مستقیم 9 درصد و نسبت به کل مالیات‌ها 18 درصد بوده است. یعنی دولت از حقوق‌بگیران دو برابر مشاغل مالیات اخذ کرده است.
سومین کارت زرد به معنای استیضاح نیست
گفتنی است پس از آن که طیب‌نیا سومین کارت زرد خود را از بهارستان دریافت کرد نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس آئین‌نامه پارلمان با دریافت سه کارت زرد استیضاح وزرا در دستور کار قرار نمی‌گیرد.
وکلای ملت پیش از این به علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (2 کارت زرد)، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (یک کارت زرد)، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت زرد)، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (دو کارت زرد )، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (2 کارت زرد)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت زرد) و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجات (2 کارت زرد) و محمود واعظی وزیر ارتباطات (یک کارت زرد) داده‌ بودند.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز دولت را مکلف کردند به منظور شفاف‌سازی قیمت تمام‌شده برق، قیمت انواع سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را بر اساس ارزش حرارتی سوخت تحویلی تعیین نماید.
مجلسی‌ها همچنین نحوه هزینه برقراری انشعاب برق به تفکیک مناطق مختلف کشور را پس از عدم رأی‌آوری اصل و حذف آن برای بررسی بیشتر مجدداً به کمیسیون انرژی ارجاع دادند.
خبر دیگر این که نمایندگان به دولت مجوز دادند به پروتکل مورخ 1996 کنوانسیون پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند ملحق شود.
همچنین بهارستان‌نشین‌ها لایحه کنوانسیون میناماتا در مورد جیوه را به تصویب رساندند.
نطق‌های پیش از دستور و تذکرات نمایندگان
احمد توکلی نماینده مردم تهران در جلسه علنی دیروز طی تذکری اظهار داشت: آقای باهنر طی نامه‌ای به کمیسیون عمران طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را پس گرفته است.
وی با بیان این که خود با این استیضاح مخالف است گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، هیئت رئیسه مجلس نمی‌تواند در زمان رسیدگی به استیضاح یک وزیر در کمیسیون مربوطه، استیضاح را پس بگیرد.
در ادامه این جلسه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر توکلی گفت: در صدر ماده 223 آئین‌نامه داخلی مجلس آمده است که موضوع استیضاح باید با ذکر مسائل مطرح شود و مورد رسیدگی قرار گیرد، نگاه بنده و آقای باهنر نیز همین‌گونه است که شما می‌فرمایید اما طبق آئین‌نامه متن استیضاح و مسائل آن ابتدا باید در هیئت رئیسه بررسی و سپس به کمیسیون ارجاع شود.
محمد سلیمانی نماینده تهران نیز در نطق میان‌دستور خود گفت: قانون اساسی بر الزام ورود مجلس به متن توافق حکم می‌کند. اما عده‌ای در صدد لغو آن هستند باید به این افراد گفت که شما چه کاره‌اید که برای مجلس تعیین تکلیف می‌کنید؟
سلیمانی ادامه داد: توافق هسته‌ای حساس‌ترین موضوع تاریخ به برکت خون شهدا و هدایت افتخارآمیز رهبر انقلاب و پایداری ملت فداکار شیاطین کاخ سفید صراحتا اذعان داشتند که دانش ایران قابل بمباران نیست و با تحریم نیز از بین نمی‌رود.
جواد کریمی قدوسی  نماینده مشهد نیز در نطق میان‌دستور خود اظهار داشت: آقای هاشمی مردم از شما می‌خواهند که خود را خانه‌نشین کنید و بیش از این انقلاب و نظام را زحمت ندهید.
عطاءالله سلطانی صبور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نطق میان دستور خود گفت : متن برجام باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس نیز  طی تذکری شفاهی اظهار داشت: به آمریکایی‌ها اعلام می‌کنم که شما بین ملت مسلمان ایران دوستی ندارید؛ ملت ایران شما را شیطان بزرگ می‌داند و شعار «مرگ بر آمریکا» شعار همه مردم ایران است.
احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس نیز با بیان اینکه مجلس منتظر ارائه لایحه «برجام» توسط دولت است، گفت: ظرف یک هفته گذشته در حق مجلس جفا شد و مردم باید بدانند که مجلس تعطیل نبوده است و نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه سرکشی کردند.
سفر وزیر خارجه فرانسه ظریف را به مجلس کشاند
سؤال ملی 20 نفر از نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه درباره علت عدم لغو سفر به فرانسه در اعتراض به توهین نشریه فرانسوی در صحن علنی خانه ملت اعلام وصول شد.