kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
رئيس کل گمرک:

تمامی امور در گمرک الکترونیکی می‌شود

رئيس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: همه اسناد کاغذی در گمرک حذف شده و تمامی فرآیندها و ثبت مدارک و سایر امور به حالت الکترونیکی درخواهد آمد.



مسعود کرباسیان در مراسم گشایش سامانه جامع گمرک مشهد افزود: بخشنامه الزامی شدن صدور پروانه الکترونیک به منظور پایان یافتن عملیات گمرکی به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده که خراسان‌رضوی پیش از ابلاغ بخشنامه در اجرای این طرح پیشتاز بوده است.
وی گفت: پس از صدور پروانه سبز الکترونیکی «کد رهگیری» به صاحبان کالا داده می‌شود که با این اقدام رسیدگی به پرونده‌های گمرکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط کارشناسان امور گمرکی انجام و از جعل پروانه‌های کاغذی نیز جلوگیری می‌شود.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فعالیت 150 گمرکی در سطح کشور افزود: سامانه جامع امور گمرکی که همه فرآیندهای گمرک را شامل می‌شود و زمینه کاهش اعتبار اسناد کاغذی را فراهم می‌کند در کل کشور اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون گمرکات ایران به 70 کشور دنیا متصل است و سازمان حمل ونقل بین‌المللی مستقر در سوئیس، ایران را به‌عنوان کشور نمونه در اجرای حذف صدور پروانه کاغذی در مسیر ترانزیت بین‌المللی انتخاب کرده است.
کرباسیان گفت: این طرح تا دو هفته دیگر در مسیر راههای اتصال گمرکات ایران به سایر کشورها اجرا می‌شود.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: گمرکات استان‌ها نباید معطل ابلاغ طرح‌ها برای تسهیل در روند اجرای فرآیندهای گمرکی از سوی مرکز باشند بلکه باید خود دست به کار شده و فعالیت ها را سرعت بخشند.
کرباسیان با بیان اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نباید معطل گمرک در امور صادرات و واردات شوند افزود: متولیان در گمرک نباید در روند تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و همچنین برخورد با قاچاقچیان و متخلفین اخلال ایجاد کنند و اجازه دهند کالایی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود به آسانی وارد گردد.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین پنجره واحد تجاری فرامرزی را اولویت نخست این نهاد اعلام و بیان کرد: سامانه جامع گمرکی در پنجره واحد تجارت فرامرزی تعریف شده و این پنجره با هدف رفع موانع تولید در گمرکات سراسر کشور در حال شکل‌گیری است.
وی همچنین گفت: در خراسان رضوی که مهد تولید سنگ‌های قیمتی و جواهرات است باید زمینه صدور آنها از طریق گمرک تسهیل شود که با توجه به وجود 20 کارشناس در خصوص سنگ‌های قیمتی در کشور می‌توان این روانسازی را به فعلیت رساند.