kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی :

گواهینامه‎های رانندگی بین‌المللی متفرقه بی‌اعتبار است

مدیر عامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با هشدار مجدد نسبت به سودجویی برخی شرکت‌ها در خصوص صدور گواهینامه‌های بین‌المللی جعلی و مخدوش از غیرقانونی بودن صدور گواهینامه‌های بین‌المللی ۱۰ و۲۰ ساله خبر داد.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ابوالقاسم ایرجی به صدور رأی دادگاه مجتمع قضایی قدس، در خصوص غیرقانونی بودن صدور گواهینامه‌های بین‌المللی ۱۰ و۲۰ ساله اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و نیز گواهی صلاحیت فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی، تنها مرجع قانونی و رسمی صدور گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بوده و صادر کنندگان گواهینامه‌های بین‌المللی ۱۰ و۲۰ ساله به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم می‌شوند.
ایرجی یادآور شد: این مجوز‌ها غیرقانونی هستند و کانون بارها در این زمینه به متقاضیان هشدار داده است، با این حال برخی از شرکت‌ها، آژانس‌ها و ... در پایگاه‌های مجازی و وب سایت‌ها و ... آگهی داده و تبلیغ کرده‌اند که گواهینامه‌های ۱۰ و ۲۰ ساله صادر می‌کنند، در صورتی که این امر کاملاً غیرقانونی و غیرمجاز بوده و طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی که تا به امروز از سوی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی ابلاغ شده، تنها صدور مجوزهای یک ساله و سه ساله، آن هم از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی امکان‌پذیر است.
وی افزود: ما پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ و هر ساله از طرق مختلف اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که این مجوز‌ها غیرقانونی هستند و اگر مشکلی در کشور دیگر برای دارندگان این مجوزها پیش بیاید، امکان پشتیبانی از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی وجود نداشته و مسئولیت عواقب ناشی از آن بر عهده خود دارندگان گواهینامه‌های غیرقانونی خواهد بود.