kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

نگرانی تولیدکنندگان پروفیل از واردات بی‌رویه پس از لغو تحریم‌ها

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل فولادی از واردات بی‌رویه پس از لغو تحریم‌ها ابراز نگرانی کرد.


به گزارش فارس، محمود صداقت در یک نشست خبری با بیان اینکه رئیس‌جمهور بر این موضوع تاکید داشت که بعد از لغو تحریم‌ها، نباید از طریق بازار مصرف داخل برای کشورهای دیگر اشتغال‌زایی کنیم، گفت: سوال من این است که برای این موضوع چه ضمانت اجرایی وجود دارد، در زمان تحریم‌ها تولیدکنندگان سال‌های سختی را تجربه کردند چرا دولت ما را پشتیبانی نکرد.
وی ادامه داد: یک روز صبح از خواب بیدار شدیم و دیدیم تعرفه واردات پروفیل ‌(UPVC) از 32 درصد به 15 درصد رسیده است و این در حالی بود که 150 هزار تن ظرفیت نصب شده برای تولید این محصول در کشور داشتیم، ولی میزان تولید داخل 40 هزار تن بود.
صداقت تصریح کرد: در حال حاضر شاهد سیل واردات پروفیل (‌UPVC) از کشورهای همسایه به ویژه ترکیه هستیم، به طوری که با توجه به میانگین قیمت 10 هزار تومانی پروفیل، این محصول با یک دوم قیمت از ترکیه وارد می‌شود.
وی اظهار داشت: وقتی یکی از تولیدکنندگان در مورد کاهش تعرفه واردات پروفیل (UPVC) به وزیر صنعت گلایه کرد، وزیر پاسخ داد که در گذشته این پروفیل با ارز 1200 تومان وارد می‌شده ولی الان نرخ ارز به 2400 تومان رسیده است و به همین دلیل ما تعرفه را نصف کردیم.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل فولادی ادامه داد: این توضیح وزیر در حالی که ما نیز برای تولید محصولاتمان در گذشته از ارز 1200 تومانی استفاده می‌کردیم، ولی سال قبل این رقم به 2600 تومان رسید. پس برای ما نیز قیمت تمام شده محصول گران‌تر شده است.
وی با بیان اینکه از سازمان استاندارد خواسته‌ایم تا گواهی آزمایشگاه مرجع را به تولیدکنندگان این صنعت ارائه دهد، گفت: این درخواست را اوایل سال گذشته ارائه کردیم ولی با گذشت 5 ماه از سال جاری هنوز پاسخی به درخواست ما داده نشده است.
به گفته وی، در حال حاضر 150 هزار تن ظرفیت نصب شده برای تولید پروفیل (UPVC) در کشور وجود دارد در حالی که در شرایط عادی، میزان مصرف داخل به 60هزار تن می‌رسد که 40 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و 20هزار تن نیز واردات صورت می‌گیرد که 95 درصد این واردات متعلق به محصولات ترکیه است که عمدتا نامرغوب هستند.