kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵
با هدف کاهش هزینه‌ها صورت گرفت

تحولات گسترده در دولت حیدر عبادی

نخست‌وزیر عراق با هدف کاهش هزینه‌ها و مبارزه با فساد سیاسی تغییرات گسترده‌ای در دولت انجام داد.


در پی افزایش اعتراضات مردمی به رواج فساد سیاسی و اقتصادی در دولت و درخواست مرجعیت عراق برای انجام اصلاحات و خدمت‌رسانی درست دولت به مردم، «حیدر عبادی»، دیروز در اقدامی بی‌سابقه، همه پست‌های ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری را حذف کرد.عبادی پیش از این، با صدور بیانیه‌ای، به ندای مرجعیت و مردم لبیک گفته بود.
شهرهای بغداد، کربلا، نجف، بصره، حله، سماوه، ناصریه و دیوانیه از جمله مناطقی هستند که ساکنان آنها با برگزاری تظاهرات، خواستار مبارزه با فساد و رفع کمبود کالاهای اساسی شده بودند.
به گزارش ایسنا، عبادی همچنین، پرونده فساد مقامات و مدیران دولت‌های گذشته و دولت خود را به جریان انداخت. کمیته مبارزه با فساد این پرونده‌ها را بررسی خواهد کرد.
برخی کارشناسان می‌گویند، هرچند عبادی قوی‌ترین دولتمردی است که عراق پس از سقوط «صدام» به خود دیده، ولی از آنجا که پست‌های دولتی میان جریان‌های مختلف سیاسی تقسیم شده است، عبادی در اجرای برنامه خود، با مشکل مواجه خواهد شد.امام‌جمعه کربلا جمعه گذشته به نمایندگی از آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان این کشور، از عبادی خواسته بود، در اقدامات خود و انجام اصلاحات، از خود جرأت و جسارت بیشتری به خرج بدهد.
به گزارش تسنیم، معاونان رئیس‌جمهور، «نوری مالکی»، «ایاد علاوی» و «اسامه النجیفی» و معاونان نخست‌وزیر نیز «بهاء ‌ا لاعرجی»، «صالح مطلک» و «هوشیار زیباری» هستند.
واحد مرکزی خبر نیز به نقل از وزارت کشور عراق خبر داد، ده‌ها افسر ارشد با درجه‌های سرتیپی و سرلشکری از سمت خود برکنار شدند. وزارت کشور عراق در ارتباط با این برکناری‌ها توضیحاتی ارائه نکرد.
در دستورات هفت‌بندی عبادی برای مبارزه با فساد سیاسی علاوه بر حذف معاونت‌های ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری بندهای مهم دیگری نیز وجود دارد: اول، کاهش فراگیر و فوری تعداد محافظان همه مسئولان دولتی از جمله روسای قوای مجریه و مقننه و دستگاه قضایی، وزرا، نمایندگان، مدیران کل، استانداران، اعضای شوراهای استان و هم طرازهایشان و تحویل نیروهای مازاد به وزارت‌خانه‌های دفاع و کشور به منظور آموزش و آماده‌سازی آنها برای انجام ماموریت‌های ملیشان در دفاع از کشور و محافظت از شهروندان، دوم، لغو امتیازات ویژه همه روسا، اداره‌ها، موسسات دولتی و بازنشستگان بر اساس بخشنامه‌هایی که نخست‌وزیر آن را صادر می‌کند و در این زمینه عدالت، تخصص و اصول حرفه‌ای معیار قرار می‌گیرد، سوم، حذف همه سمت‌های عالی اعم از هیئت‌های مستقل، معاونان وزارتخانه‌ها، مشاوران و مدیران کل که بر اساس سهمیه‌بندی حزبی و طایفه‌ای شکل گرفته‌اند، چهارم، محدود کردن وزارتخانه‌ها و هیئت‌ها به منظور شایسته‌ سالاری در دولت و کاهش هزینه‌ها.
ادامه اعدام‌ها در موصل
تروریست‌های داعش که طی چهارشنبه گذشته تاکنون حدود 2400 عراقی را در موصل به بهانه‌های واهی اعدام کرده‌اند، شنبه گذشته هم بیش از 50 نفر از اهالی موصل را که بیشتر آنها کارمند دولت و استاد دانشگاه بودند، اعدام کردند. دولت عراق در واکنش به این اعدام‌ها بیانیه صادر کرد و این اقدام داعش را اقدامی «بزدلانه» خواند.
وعده پیروزی بزرگ
«ابومهدی المهندس» از فرماندهان نیروهای بسیج مردمی اما با اعلام تکمیل شدن محاصره داعش در «فلوجه»، گفت که نیروهای دولتی هم‌اکنون در آستانه یک پیروزی بزرگ و مهم قرار دارند. این فرمانده بسیج گفت که علاوه بر فلوجه، شهر موصل هم در محاصره کامل نیروهای دولتی قرار دارد.
خبر دیگر اینکه، نیروهای داوطلب مردمی هفت تروریست تکفیری را در منطقه «الرحانیه» واقع در غرب استان کربلا دستگیر کردند.شش غیرنظامی نیز در حمله جنگنده‌های آمریکایی به شهر «الرطبه» در غرب استان الانبار کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.