kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

شهردار ناکازاکی: اوباما! به ژاپن بیا و نتیجه جنایات اتمی کشورت را ببین

شهردار« ناکازاکی» ژاپن در مراسم هفتادمین سالگرد بمباران اتمی این شهر از سران قدرت‌های هسته‌ای جهان از جمله شخص باراک اوباما خواست تا به شهرهای ناکازاکی و هیروشیما سفر کنند و نتیجه بمباران اتمی سال ۱۹۴۵ میلادی را از نزدیک ببینند.



 در هفتادمین سالروز بمباران اتمی شهر «ناکازاکی» دیروز مراسم یادبودی به احترام قربانیان این فاجعه انسانی با حضور نمایندگانی از ۸۰ کشور جهان برگزار شد. ناکازاکی دومین شهر ژاپنی است که 3 روز بعد از حمله اتمی به هیروشیما هدف بمباران اتمی آمریکا (در ماه اوت سال 1945) قرار گرفت.
«تومیهیسا تائوئه»، شهردار ناکازاکی در این مراسم ضمن نام بردن از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از وی و دیگر رهبران قدرت‌های هسته‌ای در جهان دعوت کرد از شهرهای ژاپنی که مورد حمله اتمی قرار گرفتند بازدید کنند. «تائوئه» گفت: از رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران کشورهای جهان می‌خواهم شخصا به هیروشیما و ناکازاکی بیایند و مشاهده کنند که 70 سال پیش چه اتفاقی رخ داد. باید حداکثر تلاش خود را برای جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای به کار بگیریم باید بدون سلاح هسته‌ای و جنگ صلح را برقرار کنیم.
 شهردار ناکازاکی همچنین با اشاره به نگرانی‌ها و ناراحتی‌های گسترده  از لایحه‌های امنیتی «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که به گفته خودش «برای افزایش توانایی‌های بازدارنده ژاپن در مواجهه با افزایش تهدیدهای منطقه‌ای لازم است.» گفت: «من از دولت توکیو می‌خواهم تا به صدای این نگرانی‌ها و ناراحتی‌ها گوش دهد.»
بر اساس این لایحه امنیتی که مخالفت عمومی را به همراه داشته است، محدودیت‌های قانون اساسی که ارتش را به دفاع شخصی محدود می‌کند، کاهش می‌یابد و به نیروهای ژاپنی اجازه داده می‌شود تا از متخصصان خود در شرایط محدود دفاع کنند.
در سال ۱۹۴۵ میلادی آمریکا با ۲ بمب هسته‌ای شهرهای هیروشیما و ناکازاکی را هدف قرار داد. این بمباران‌ها در روزهای ۶ و ۹ اوت اتفاق افتاد. بمباران در هیروشیما موجب مرگ حداقل ۱۴۰ هزار نفر شد و در شهر ناکازاکی نیز بیش از ۷۰ هزار نفر جان خود را از دست دادند. ده‌ها‌هزار نفر نیز در سال‌های بعد و به دلیل عوارض ناشی از این بمباران جان خود را از دست دادند. آمریکایی‌ها در این سال‌ها هرگز به خاطر جنایات بی‌سابقه خود حاضر به عذرخواهی از مردم ژاپن نشده‌اند و در مقابل، با کمال گستاخی اعلام کرده‌اند، قتل صدها هزار ژاپنی برای پایان جنگ لازم بود!