kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۱۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵

درگیری‌های خونین در افغانستان 70 کشته برجای گذاشت

انفجار بمب و ناآرامی در جنوب، شمال و شرق افغانستان مجموعا 70 کشته برجای گذاشت.


موج تازه ناآرامی‌ها که از بامداد جمعه گذشته آغاز شده، در استان‌های جنوبی و شرقی افغانستان ادامه دارد؛ تروریست‌های طالبان دیروز یک مرکز پلیس در استان «قندوز» واقع در شمال افغانستان را هدف قرار دادند.
به نوشته خبرگزاری تسنیم این انفجار که به شیوه انتحاری صورت گرفت، 22 کشته و 11 مجروح برجای گذاشت. در میان قربانیان این حادثه تروریستی شماری غیرنظامی نیز دیده شدند. جنوب افغانستان هم شاهد انفجار بمب بود؛ به گزارش واحد مرکزی خبر، تروریست‌های طالبان در استان «قندهار» با انفجار بمب کنار جاده‌ای، دو غیر نظامی را کشتند و هفت تن دیگر را مجروح کردند.
براساس آمار سازمان ملل، ناآرامی‌های نیمه نخست سال جاری میلادی (از 11 دی تا 11 تیر) در افغانستان، جان 1600 غیرنظامی را گرفته و بیش از 3300 مجروح برجای گذاشته است.
دیروز وزارت دفاع افغانستان هم با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته 36 شبه‌نظامی طالبان به دست نیروهای ارتش و پلیس افغانستان کشته شده‌اند. در مجموع، پنج نیروی امنیتی افغانستان نیز در این درگیری‌ها جان خود را از دست دادند.
دو هفته قبل که مرگ «ملاعمر» رسما اعلام شد، رهبری گروه تروریستی طالبان به «ملا اختر محمدمنصور» رسید. ملا اختر در همان ابتدا اعلام کرد، حملات علیه نیروهای دولتی و خارجی تا زمان استقرار حکومت مورد نظر طالبان ادامه می‌یابد. پس از این تهدید، نخستین انفجار در کابل روی داد؛ این انفجار که با کامیون مملو از مواد منفجره در منطقه «شاه شهید» کابل روی داد، جان 20 نفر را گرفت و دست کم 400 مجروح به دنبال داشت. در این انفجار مهیب همچنین، ده‌ها خانه منهدم شد و یا آسیب دید. از آن زمان به بعد ناآرامی در افغانستان ابعاد گسترده‌ای یافت. با توجه به این تحولات، به نظر می‌رسد که طالبان می‌خواهد در دوره ملا اختر، خود را قوی‌تر و تهاجمی‌تر نشان دهد.
در شرایط ناآرام دیروز، پهپادهای آمریکایی نیز با بمباران مناطقی در استان «ننگرهار»، 10 غیرنظامی را کشتند!
دست دوستی با پاکستان
«جان موسی‌زی» سفیر افغانستان در پاکستان، در منطقه «نوشهره» ایالت «خیبر پختونخواه» با «مولانا سمیع الحق» دیدار و پیام مهم «اشرف غنی احمدزی» را تسلیم وی کرد. در این پیام از سمیع الحق خواسته شد در بهبود روند صلح میان دولت کابل و طالبان افغانستان ایفای نقش کند.
سمیع الحق که از وی به‌عنوان پدر طالبان یاد می‌کنند، به سفیر افغانستان اطمینان داد که در روند صلح ایفای نقش خواهد کرد.
سمیع‌الحق هفته گذشته ضمن اعلام حمایت از رهبر جدید طالبان افغانستان، خواستار اتحاد میان عناصر طالبان و بیعت با ملا اختر شده بود.
خبر دیگر اینکه، دیروز بیش از 40 موشک از خاک پاکستان به افغانستان شلیک شد. «وحیدالله کلیم‌زی» استاندار«کنر» با اعلام این خبر، در مورد شمار کشته‌ها و یا زخمی‌های احتمالی این حملات موشکی، چیزی نگفت.