kayhan.ir

کد خبر: ۵۲۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳

80 هزار تن پیاز روی دست کشاورزان اصفهانی مانده است

80 هزار تن پیاز روی دست کشاورزان فریدن مانده و این در حالی است که کشاورزان نبود برنامه‌ریزی مناسب و سیاست‌های جهاد کشاورزی را دلیل بروز این مشکل می‌خوانند.


نبود برنامه‌ریزی برای تولیدات کشاورزی در استان اصفهان سال‌هاست که تولید‌کنندگان این عرصه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و برای نمونه می‌توان به تبدیل 20 هزار تن سیب‌زمینی فریدن در سال گذشته به خوراک دام اشاره کرد.
امسال نیز تراژدی محصولات روی زمین مانده  برای پیازکاران فریدنی تکرار شده و نکته مهم این است که پیاز به دست آمده در فریدن سفید است و می‌توان حداکثر آن را به مدت یک هفته در انبارها نگهداری کرد.
به گفته پیازکاران شهرستان فریدن هزینه کشت پیاز در هر هکتار 35 میلیون تومان است و این در حالی است که در حال حاضر محصول را با کمترین قیمت از کشاورز خریداری می‌کنند که حتی هزینه‌های کشت کشاورز نیز تامین نمی‌شود.
کشاورزان دامنه‌ برداشت همزمان پیاز در استان‌های اصفهان، تهران، البرز، همدان و خراسان رضوی را دلیل اصلی روی زمین ماندن محصولاتشان می‌دانند و می‌گویند نوع محصول برداشت شده در این استان‌ها نیز یکسان است و این امر زمینه‌ساز اشباع بازار داخلی و برآورده شدن نیاز داخل است.
آنها از صادرات پیاز فریدن به کشور عراق، تاجیکستان و روسیه در سال‌های گذشته خبر می‌دهند و می‌افزایند: این در حالی است که تعرفه این کشورها برای صادرات بالا رفته است و برخی دلالان قصد دارند جبران این مابه‌التفاوت تعرفه را از جیب کشاورزان بپردازند.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فریدن سطح زیر کشت پیاز این منطقه را یک هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در هر هکتار 80 تن پیاز برداشت می‌شود که بر این اساس در حال حاضر 80هزار تن پیاز در شهرستان فریدن قابل برداشت است.
رامین رستمی از رکود بازار فروش پیاز در کشور خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر پیاز را با قیمت ناچیزی خریداری می‌کنند و این در حالی است که در نظر داریم وقتی که قیمت‌ها در بازار بهتر شود نسبت به فروش پیازها اقدام کنیم.