kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴
زاکانی:

صالحی گفت دعا کنید توافق به هم بخورد!

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به محدودیت اعمال‌شده درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران در برجام گفت: ۵۰ درصد سانتریفیوژها در زمان برچیده شدن و ۳۰ درصد در زمان جابجایی نابود می‌شوند.


به گزارش فارس، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در جمع تعدادی از اساتید دانشگاه در مرکز فناوری پژوهشگاه شاخص پژوه با اشاره به متن برجام و بیان اینکه این متن دارای ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی است گفت: در بعد اقتصادی آن چیزی که ما دنبال کردیم و به آن رسیدیم این است که تحریم‌ها برداشته نخواهد شد و به عنوان مثال سوئیفت که در سال 91 اروپا آن را بست و به ما ضربه زد 8 سال دیگر برداشته می‌شود و در بخش دیگر بحث عادی شدن معاملات دلاری ایران 8 سال دیگر صورت می‌گیرد و در تحریم‌ها ما را همانطور نگه داشتند.
وی موضوع فناوری دفاعی ایران پس از برجام را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در حوزه دفاعی و در برجام برای ما آسیب‌پذیری ایجاد کردند و در حوزه علم و فناوری نیز محدودیت‌های وحشتناکی ایجاد کرده و تلاش کردند کلاه بزرگی را بر سر ما بگذارند.
تا ده سال حق ساختن سانتریفیوژ نداریم
زاکانی با بیان اینکه در حوزه تحقیق و توسعه محدودیت‌های وحشتناکی را در برجام شاهد هستیم گفت: ما تا 10 سال حق ساختن سانتریفیوژ را نداریم.
نماینده مردم تهران تعهد ایران در جمع کردن آبشارهای سانتریفیوژ را مدنظر قرار داد و تصریح کرد: آقای صالحی می‌گفت که ما در زمان خاموش کردن سانتریفیوژها با 50 درصد خرابی مواجه می‌شویم و حدودا 50 درصد در زمان خاموش کردن از بین می‌رود و اگر خیلی خوب در زمان جابه جایی عمل کنیم 30 درصد نیز در زمان جا به جایی از بین خواهد رفت؛ یعنی در مجموع 80 درصد سانتریفیوژهای جمع شده از بین می‌رود.
وی ادامه داد: ما تا 8 سال حق نداریم درجات بالاتر سانتریفیوژ را داشته باشیم و بعد از 8 سال به ما اجازه می‌دهند 30 زنجیره بسازیم و بعد از آن سالی 200 عدد می‌توانیم بسازیم و در مجموع آنچه در حوزه علم و فناوری به ما دادند به اندازه یک راکتور 30 مگاواتی اراک است.
صالحی می‌گفت، دعا کنید توافق به هم بخورد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه تحقیق و توسعه برای ما مانع تراشی کرده و پاشنه آشیل درست کردند گفت: آقای صالحی در مجلس به ما می‌گفت، بروید دعا کنید که این توافق به هم بخورد.
وی با انتقاد از عدم بیان حرف راست در زمینه توافق به مردم از سوی برخی افراد اظهار داشت: ما در حوزه برجام آسیب‌های جدی خواهیم خورد که اگر به آن توجه نکنیم با رکود علمی مواجه می‌شویم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه منافع کشور ما بالاتر از چپ و راست است افزود: معتقدم در حوزه علم و دانش آنچه مصلحت کشور ما در این حوزه است در توافق مورد مصلحت‌سنجی‌های لازم صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: من هیچ کس را متهم به خیانت نکرده و از این حرف‌های سخیف نمی‌زنم ولی معتقدم زور تیم مذاکره‌کننده به آنها نرسیده است و ما باید کمک کنیم که بروند زورشان را بیشتر کرده و سطح توافق را بالاتر ببرند.