kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
هشدار تلگراف:

آلمان و فرانسه به دنبال بازار ایران؛ انگلیس عقب نماند!

تلگراف در یادداشتی از تمایل شدید کشورهای اروپایی برای ورود به بازار ده‌ها میلیارد پوندی ایران نوشت و از ضعف دولت انگلیس برای برقراری روابط دوباره اقتصادی با ایران انتقاد کرد.

روزنامه انگلیسی تلگراف یادداشتی منتشر کرد که به دولت انگلیس هشدار می‌دهد در حال از دست دادن وقت برای ورود به بازار پر رقیب ایران و از دست دادن کسب میلیاردها پوند است.
نویسنده ادامه داده است: هنوز جوهر توافق تاریخی بین ایران و کشورهای 1+5 - انگلیس، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان-  خشک نشده بود که رقبای ما در فرانسه به دنبال منافع خود به ایران آمدند تا با چاپلوسی تضمینی برای توافقاتشان کسب کنند.
به گزارش فارس، نویسنده تصریح کرده است: با این توافق اخیر و برطرف شدن تحریم‌ها، فرانسه قصد دارد در صورت تمایل تهران، حضور بیشتری در بخش‌های متعددی در ایران داشته باشند و تجارت و داد و ستد در راس خواسته شرکت‌های فرانسوی در تعامل با همتایان ایرانی آنهاست. اما این تنها فرانسوی‌ها نیستند که مسیر جاده ابریشم را به سوی سرزمین پارس طی می‌کنند، شرکت‌های آلمانی و واحدهای تجاری این کشور هم وقت تلف نکرده و پل‌های ارتباطی با ایران را بازسازی کردند. «سیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان نیز به زودی به تهران سفر می‌کند تا مسیر را برای شرکت‌های بزرگ آلمانی و ورود به بازار ایران هموار کند.
یادداشت تلگراف افزوده است: اما در مقایسه با این کشورها، دولت انگلیس تمایل ندارد که پیش از بررسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حصول اطمینان نسبت به پیروی ایران از تعهدات توافق وین، روابط اقتصادی با تهران آغاز کند.
تلگراف ادامه داد: از سوی دیگر برخی متحدان انگلیس مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی ممکن است از عامل اقتصادی انگلیس در ایران ناخشنود شده و بازار خود را بر محصولات انگلیسی ببندند.
همچنین روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی با عنوان اشتیاق کشورهای اروپایی برای تجارت با ایران با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی در ارتباط اقتصادی با ایران و رسیدن به بازار طلایی در حال عجله کردن هستند، درباره ریسک بالای سرمایه گذاری در ایران به دلیل امکان احیا تحریم‌ها در راستای فشار بر ایران، هشدار داد.
نیویورک تایمز با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی درباره توقف همکاری‌های اقتصادی در صورت نقض توافق با ایران برای احیا تحریم‌ها آمادگی دارند،‌ نوشت: شکی نیست که فریبندگی بازار ایران برای اروپا و آمریکا دلیلی مهم برای حمایت از توافق توسط طرفین بوده است.
این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و حمایت از تروریسم علیه ایران باقی مانده‌اند، نوشت: هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده و دستکم تا 6 ماه دیگر تحریم‌ها برجای خودشان هستند.