kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

توافق هسته‌ای حلال تمام مشکلات اقتصادی کشور نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات فعلی 50 میلیارد دلاری محصولات غیرنفتی کشور گفت: افزایش چهار برابری صادرات غیرنفتی جزو سیاست‌گذاری‌های دولت در سال‌های آینده است.
تبریز - خبرنگار کیهان:

محمدرضا نعمت‌زاده در همایش روز صنعت و معدن در تبریز با بیان اینکه توافق هسته‌ای، علت رفع مشکلات کشور در تمام حوزه‌ها نیست، افزود: به طور حتم این گشایش باید به توسعه اقتصادی، صنعتی و سرمایه‌گذاری کشور منجر شود.
وی با اشاره به دیدار با سرمایه‌گذاران خارجی گفت: اگر با خارجی‌ها وارد مذاکره شدیم شرط اول، سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال دانش فنی مفید و به روز آنها نه در همه زمینه‌ها بلکه در تولیدات واسطه‌ای و مورد نیاز کشور است البته سیاست ما در جذب سرمایه‌گذار خارجی توجه به صادرات و کسب بخشی از بازارهای آنهاست و باید سرمایه‌گذاران خارجی را مقید کنیم که بازارهای جهانی‌شان را در اختیار ما بگذارند.
وی افزود: نباید بازار کشور به طور کامل در اختیار خارجی‌ها گذاشته شود بلکه باید تولید داخلی جدی گرفته شده و از آن حمایت شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در کنار سرمایه‌گذاری‌های مشترک، با تمام توان از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم تا بیشترین نیاز بازارهای داخلی را از تولیدات با کیفیت داخلی تامین کنیم.
نعمت‌زاده افزود: میزان صادرات غیرنفتی ما در 10 سال آینده باید به 150 میلیارد دلار افزایش یابد و صادرات ما در صنعت و معدن باید حداقل 4 برابر شود.
وی با تاکید بر لزوم تولید کالای رقابت‌پذیر و کیفی اظهار داشت: تولید کالای با کیفیت و افزایش صادرات، می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت اقتصادی کشور را به نحو احسن ترمیم کند و باید به اقتصاد رقابتی دست یابیم.
به گفته نعمت‌زاده کمبود نقدینگی و نرخ تسهیلات بیش از 30 درصدی بانک‌ها از مهمترین مشکلات فعلی حوزه تولید صنعت کشور است و ساختار بانکی کشور باید به نفع حمایت از تولید، تغییر یابد.
وی با تاکید بر نوسازی صنایع از صدا و سیما در تبلیغ کالاهای خارجی انتقاد کرد و گفت: ما نیاز به نهادینه کردن فرهنگ حمایت از تولید داخلی داریم و نرخ بیش از 30 درصدی تسهیلات بانک‌ها از مهم‌ترین مشکلات تولید و صنعت است. وزیر صنعت گفت: باید با همکاری تولیدکنندگان بزرگ خارجی تولیدات مشترک ارائه دهیم و از برندهای جهانی برای صادرات استفاده کنیم.
در سفر وزیر صنعت و معدن هدف تجارت به تبریز طرح ژئوفیزیک هوایی آذربایجان شرقی با شناسایی معادن عملیاتی و اجرا شد.
این طرح اهمیت فراوانی در اکتشافات معدنی و مطالعات مهندسی معدن دارد.