kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
رسانه حامی دولت: پس از 3 ماه

طرح پرسروصدای وام 60 میلیونی مسکن بایگانی شد

پرداخت وام 80 میلیون تومانی مسکن برای خانه اولی‌ها و 60میلیون تومانی برای دیگران به تدریج در حال بایگانی شدن است.

به گزارش ایسنا، گرچه با هیاهویی که از مدت‌ها قبل برای افزایش وام مسکن و باز شدن دست متقاضیان به پا شده بود به نظر می‌رسید که شرایط مطلوب‌تری نسبت به وام قبلی (35 میلیون تومانی) فراهم شده و قدرت خرید را افزایش دهد، اما با وجود تصویب دو وام در سقف‌های 80 و 60 میلیون تومان اوضاع آنطور که مردم انتظار داشتند پیش نرفت.
شورای پول و اعتبار در حالی پای بانک‌های تجاری که سال‌ها بود از پرداخت وام مسکن منع شده بودند را مجددا به پرداخت این تسهیلات باز کرد و به آنها اجازه داد تا سقف 60 میلیون تومان به تناسب شرایط جغرافیایی و جمعیتی وام مسکن بپردازند، اما این مصوبه در عمل توقعات را پاسخ نداد؛ هرچند که ظاهرا خوشایند بوده و به نظر می‌رسید گام‌های جدی‌تری برای وام‌دهی در بخش مسکن برداشته شده است.
این در حالی است که به اذعان مقامات بانک مرکزی، بانک‌ها در حال حاضر منابع کافی در اختیار ندارند که بتوانند نسبت به پرداخت وام 60میلیونی اقدام کنند و باید به مرور زمان با تامین منابع سهمی را هم برای این تسهیلات درنظر بگیرند. در عین حال که همتی- رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها- نیز به صراحت اعلام کرده است که بانک‌ها منابعی برای پرداخت وام 60 میلیونی مسکن ندارند.
اکنون با گذشت حدود سه ماه از تصویب وام 60 میلیونی مسکن می‌توان گفت که به غیر از بانک مسکن، در هیچ شعبه‌ای از هیچ بانکی حتی یک فقره هم وام مسکن داده نمی‌شود و متقاضیان باید همچنان به وام 35میلیون تومانی مصوب سال 1392 برای خرید خانه اکتفا کنند.
اخیرا رئیس کل بانک مرکزی خیال متقاضیان وام 60 میلیونی را راحت کرد و گفت که «منظور از تصویب وام 60 میلیون تومانی این نبوده که بانک‌ها به یکباره شروع به پرداخت آن کنند»!
اما در کنار وام 60 میلیون تومانی مختص بانک‌های تجاری از سویی دیگر وام 80 میلیون تومانی مسکن در قالب صندوق پس‌انداز مسکن به تصویب رسید که با وجود شروع ثبت‌نام برای پرداخت در بانک مسکن، آنقدر شرایط مختلفی برای متقاضی دارد که میزان درخواست آن را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. موضوعی که البته رئیس کل بانک مرکزی نیز آن را تایید و اعلام کرده که «همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم وام 80 میلیونی با هجوم مردم مواجه نشد و همه چیز طبق برنامه پیش رفت چرا که با توجه به میزان اقساط و شرایط تعیین شده گروه‌های خاصی می‌توانستند برای دریافت این وام اقدام کنند که در حال انجام است.»