kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
نماینده سهامداران حقیقی:

دخالت‌های دولت باعث زیان سهامداران سنگ‌آهن شده است

با گذشت سه هفته از انتشار نامه سرگشاده سهامداران صنعت آهن خطاب به رئيس‌جمهور و عدم رسیدگی به اعتراض آنها، نماینده سهامداران حقیقی زیان‌دیده گفت: این بار از کنار زیان سنگین خود که حاصل مداخله‌های دولت در صنعت سنگ‌آهن است به سادگی نمی‌گذریم.

به گزارش تسنیم، محمد قیومی همچنین خبر از احتمال شکایت سهامداران سنگ آهنی به مراجع قضایی از جمله دیوان عدالت اداری داد و گفت: وزیر صنعت،  معدن و تجارت در روزهای آینده در کمیسیون صنایع و معادن پاسخگوی ماجرای قیمت‌گذاری دولتی سنگ آهن و زیان 60 درصدی سهامداران خواهد بود.
وی افزود: در صورت به نتیجه نرسیدن اعتراضات، سهامداران شکایت خود را در کمیسیون اصل 90 مجلس پیگیری خواهند کرد.
قیومی در برابر این پرسش که دلیل اعتراضات پی‌درپی سهامداران سنگ‌ آهن چیست گفت: دلیل آن مشخص است دولت دائما از صنعت فولاد حمایت می‌کند اما از شرکت‌های سنگ آهنی نه تنها حمایت نمی‌کند بلکه به طرق مختلف سبب زیان آنها و سهامدارانشان می‌شود.
قیومی گفت: دولت قوه مجریه است و باید قانون را اجرا کند؛ همه این را قبول دارند اما حرف ما دخالت‌های غیرقانونی است. ما با حقوق دولتی که از قبل بوده و در قوانین سایر کشورها هم می‌باشد و معمولا حدود 5 تا 10 درصد ارزش مواد استخراج شده است مشکلی نداریم اما بهره مالکانه که موضوعی جدید است و حدود نیمی از درآمد این شرکت‌ها را به خزانه دولت واریز می‌کند مورد قبول ما نمی‌باشد و به آن اعتراض داریم.
این سهامدار منتقد با بیان این که ای کاش دخالت‌های دولت در کسب و کار این صنعت مهم و استراتژیک کشور به همین دو موضوع ختم می‌شد، به موضوع جدید قیمت‌گذاری سنگ آهن در جهت حمایت از صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا بدون این که از مجامع شرکت‌های سنگ آهنی اجازه بگیرد نسبت به صدور بخشنامه‌ای سؤال برانگیز اقدام کرده است.
وی افزود: بخشنامه نعمت‌زاده می‌گوید که قیمت گندله سنگ آهن از 23 درصد شمش فولادخوزستان باید به 20 درصد قیمت شمش پایین بیاید. این مداخله ناگهانی سبب توقف نماد شرکت‌های سنگ‌آهنی در بورس شده است. الان یک ماه است که نماد این شرکت‌ها در بورس مسدود شده چون این بخشنامه دوباره 30 درصد از سود شرکت‌های سنگ آهنی را می‌بلعد و قطعا موجب ریزش مجدد قیمت سهام و ضرر بیشتر سهامداران می‌شود؛ اما پرسش ما این است که اساسا چه دلیلی دارد که وزیر صنعت در کسب و کار شرکت‌هایی که مالک آن مردم هستند دخالت کند.
وی ادامه داد: وزیر صنعت مسئول رونق کسب و کار شرکت‌های تولیدی است نه این که از جیب یک صنعت مثل سنگ‌ آهن بردارد و به جیب صنعتی دیگر همچون فولادسازان بریزد، این بنگاه‌ها باید به صورت خصوصی اداره شوند و نه به صورت دستوری و بخشنامه‌ای.
نماینده سهامداران حقیقی صنعت سنگ آهن خواستار دستور صریح رئيس‌جمهور در خصوص پایان مداخله‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در قیمت‌گذاری سنگ آهن شد و گفت: قطعا شخص رئيس‌جمهور خبر ندارد که یک سوم از سقوط 60 درصدی بورس در 19 ماه گذشته به خاطر همین مداخله‌ها و دستکاری‌های مسئولان دولت در موضوع حق مالکانه و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بوده است و اصولا وقتی دولت تصمیم به آزادسازی قیمت‌ها در همه بخش‌ها اعم از فولاد، سوخت و حتی کالاهای اساسی مردم دارد قیمت‌گذاری سنگ‌آهن به چه معنا است؟