kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به متن توافقنامه هسته‌ای:

برای تامین برق هسته‌ای مورد نیاز باید مسیرهای دیگر را طی کنیم

معاون نیروگاه‌های سازمان انرژی اتمی بر محرومیت ایران در تولید برق هسته‌ای با توجه به نتیجه جمع‌بندی صورت گرفته از مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

محمد احمدیان پنجشنبه شب گذشته در جلسه پرسش و پاسخ با فعالان فرهنگی مشهد تصریح کرد: آنچه در جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای درباره میزان برخورداری ایران از غنی‌سازی اورانیوم آمده است، این مقدار فقط جوابگوی نیاز راکتورهای تحقیقاتی کشور خواهد بود، اما برای تولید برق هسته‌ای کافی نیست. وی در پاسخ به سوالی بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای در صنعت برق و پزشکی و... در کشورمان  را با توجه به توافق صورت گرفته در مذاکرات منتفی دانست و گفت: تولید برق حجم بالایی از سوخت نیاز دارد که از طریق غنی‌سازی اورانیوم به دست می‌آید.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به این هدف دو راهکار را در حال بررسی دارد.
وی یکی از برنامه‌های سازمان را جذب همکاری کشورهای دیگر در سطح بین‌الملل در فضای ایجاد شده توسط توافق‌نامه دانست و در توضیح بیشتر گفت: کشورهای صاحب فناوری تاکنون تولید سوخت هسته‌ای هرگز کشور دیگری را که در زمینه ساخت سوخت راکتورهای قدرت وارد فعالیت شوند به رسمیت نمی‌شناختند اما جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای راه و توان ایران برای تولید سوخت را پذیرفته و کشورها حاضر به همکاری در این زمینه با کشورمان هستند. وی گفت: سازمان انرژی اتمی درصدد است زیرساخت‌های لازم را به گونه‌ای ایجاد کند که به تدریج توانمندی لازم را بدست آورد تا با آن مقطع زمانی آزاد شدن حجم کار غنی‌سازی که از سال هشتم به بعد اتفاق می‌افتد، همزمان شود و از تلفیق غنی‌سازی با تولید سوخت هسته‌ای، سوخت راکتورهای قدرت را تامین کند.
معاون نیروگاه‌های سازمان انرژی اتمی از ایجاد نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای 100 مگاواتی به جای نیروگاه‌های بزرگ و پرهزینه مثل نیروگاه بوشهر را به عنوان برنامه دوم این سازمان ذکر کرد و افزود: نیروگاه‌ هزار مگاواتی بوشهر سالانه حدود 27 تن سوخت هسته‌ای نیاز دارد، همچنین برای رسیدن به هدف داشتن 190 هزار سوخت غنی‌سازی اورانیوم در سال یک راکتور هزار مگاواتی کفایت می‌کند که نیاز به سوخت هسته‌ای دارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره علت ادامه کار غنی‌سازی در نطنز به جای فردو براساس متن جمع‌بندی مذاکرات گفت: تاکنون برنامه غنی‌سازی در نطنز با حدود 50 هزار سانتریفیوژ انجام می‌شده و از آنجا که سانتریفیوژها از نسل یک بودند برای تامین سوخت هسته‌ای کفایت نمی‌کرد.
احمدیان گفت: براساس جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با استفاده از سانتریفیوژهایی با راندمان بالاتر نیاز غنی‌سازی خود را در تاسیسات نطنز تامین خواهیم کرد.
وی حفظ تاسیسات فردو را یک دستاورد مثبت در مذاکرات هسته‌ای دانست و تاکید کرد:  سایت فردو با تاسیسات کوچکتر برای غنی‌سازی اورانیوم به عنوان یک راه مقابله با تهدیدات احتمالی است تا اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند بتوان دانش صنعت غنی‌سازی را در محدوده فردو حفظ کرد زیرا تاسیساتی که در فردو است پوشش امنیتی خوبی دارد و برای روز مبادا نگهداری می‌شود.
معاون نیروگاه‌های سازمان انرژی اتمی همچنین از عزم جدی سازمان انرژی اتمی مبنی بر شیرین کردن آب دریا از طریق نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای خبر داد.