kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
به منظور مقابله با بحران‌های احتمالی

اطلس بلایای طبیعی استان‌های کشور تدوین شد

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور از تدوین اطلس بلایای طبیعی تمامی استان‌های کشور به منظور مقابله با بحران‌های احتمالی خبر داد.
همدان- خبرنگار کیهان:

مرتضی اکبرپور در جمع خبرنگاران در همدان افزود: نقشه خطر کشور برای بلایای طبیعی تحت عنوان اطلس بلایای طبیعی تهیه شده و در مدیریت ریسک و مدیران بحران استفاده می‌شود.
وی با اشاره به این که ایران از کشورهای آسیب‌پذیر است و از 45 حادثه و بلایای شناخته شده دنیا بیش از 33 نوع بحران در آن اتفاق می‌افتد. افزود: یکی از مولفه‌های اصلی توسعه نیافتگی وقوع حوادث است.
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: باید به سمتی پیش رفت که با امکانات و ظرفیت‌های موجود بحث مقاوم‌سازی و مدیریت ریسک را داشته باشیم.
اکبرپور گفت: بی‌توجهی به زیرساخت‌ها موجب می‌شود هنگام بروز بلایای طبیعی ابنیه‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی در معرض خطر دچار مشکل شده و راه‌ها، ساختمان‌ها و پل‌هایی که طبق اصول ساخته نشده‌اند در یک زلزله تخریب شوند.
وی تاکید کرد: دولت به تنهایی نباید در امر بحرا‌ن‌ها پاسخگو باشد بلکه مردم نیز باید در این زمینه وارد شوند.
وی با ذکر اینکه باید مسئولان به این باور برسند که امر بحران یک مدیریت ويژه می‌خواهد گفت: مکان، زمان و وسعت حوادث طبیعی مشخص نیست بنابر این برای پاسخگویی به چنین مخاطره‌ای باید امکانات را از قبل آماده کرد.
اکبرپور با اشاره به این که ایران در برابر بحران زلزله بسیار آسیب پذیر است گفت: علت این امر مقاوم نبودن زیرساخت‌ها به ویژه شریان‌های حیاتی نظیر آب، برق، گاز در برابر بلایای طبیعی است. وی افزود: ایران دارای بافت‌های فرسوده زیادی است و شمار زیادی از بناها نامقاوم هستند و باید با دقت بیشتری بر روند ساخت و سازها نظارت شود و ساختمان‌ها را در برابر زلزله هفت ریشتری مقاوم و از مصالح مرغوب در ساخت و سازها استفاده کرد.