kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴

کارخانه پتاس خورو بیابانک فعالیت خود را از سر گرفت

کارخانه تولید پتاس خوروبیابانک واقع در استان اصفهان پس از هشت سال رکود و توقف بار دیگر با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، فعالیت خود را آغاز کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از آغاز به کار این کارخانه، اظهار داشت: فعالیت این واحد 20 درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند.
مهدی کرباسیان افزود: ایران سالانه به 250 هزار تن پتاس نیاز دارد که اکنون این واحد می‌تواند بخش مهمی از این نیاز را که در بخش کشاورزی کاربرد دارد تامین کند.
ظرفیت اسمی این کارخانه تولید 50 هزار تن پتاس در سال و عمده مصرف آن در کودهای شیمیایی است.
این کارخانه با سرمایه اولیه 19 میلیون یورو ساخته شده و تنها کارخانه پتاس کشور است که ذخایر شورابه را به عنصر پتاس تبدیل می‌کند.
در حال حاضر با تولید و بهره‌برداری از این کارخانه زمینه اشتغال 200 نفر به صورت مستقیم و 350 نفر به صورت غیرمستقیم فراهم شده است.
به گفته مدیر کارخانه پتاس خوروبیابانک، در مدت هشت سال اخیر استخراج از معدن و فعالیت استخرهای تبخیر خورشیدی مجتمع پتاس خوروبیابانک در حال انجام بوده و  محصول کارنالیت این مجتمع، برای فرآوری در آینده ذخیره و دپو شده است که امروز با شروع فعالیت کارخانه، ارزش افزوده زیادی، با فرآوری این کارنالیت حاصل می‌شود.
مصرف عمده پتاس به عنوان کود شیمیایی در کشاورزی است و طی سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی واحدهایی در زمینه کلرور پتاسیم به سولفات پتاسیم و نیترات پتاسیم احداث شده که از خروج ارز کشور جلوگیری می‌کند.
این کارخانه هشت سال پیش راه‌اندازی شد ولی به خاطر وجود برخی مشکلات و قرار گرفتن در دوره تحریم‌ها، تولید آن متوقف شده بود.
همچنین با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بهره‌برداری از عمق 240 متری معدن نخلک در شهرستان نایین از توابع استان اصفهان به طور رسمی آغاز شد.
هم‌اکنون حدود 200 نفر به‌طور مستقیم در این معدن مشغول فعالیت هستند. زرگرپور استاندار اصفهان گفت: بخش‌‌هایی از این معدن 2 هزار ساله قابلیت ثبت ملی و جهانی را دارد و با بازسازی بخش‌هایی از آن می‌توان زمینه گردشگری معدنی را در این محل فراهم کرد.
ذخایر باقی‌مانده این معدن حدود 100 هزار تن است که براساس اکتشافات انجام شده در عمق 240 متری این معدن 400 هزار تن به ذخائر آن اضافه شد.
از این معدن سالانه 25 تا 30 هزار تن ماده معدنی با عیار متوسط 6 درصد استخراج می‌شود که کارخانه تغلیظ این مجتمع، سالیانه ظرفیت تولید 2 هزار تن کنستانتره سرب را دارد.
وی تصریح کرد: عمده محصول این مجتمع معدنی به خارج از کشور صادر می‌شود.
معدن نخلک در 100 کیلومتری شرق نایین و شهرستان نایین نیز در 140 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد