kayhan.ir

کد خبر: ۵۱۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳

اقتصاد در آینه رسانه‌ها

 مراقب سرمایه‌گذاران خارجی باشید!
روزنامه تعادل
این روزنامه حامی دولت نسبت به استقبال بی‌محابای دولت از سرمایه‌گذاران خارجی چنین هشدار داده است: از مذاكره تا سرمايه‌گذاري تفاوت بسياري وجود دارد. مذاكره نه هزينه‌بر است نه ريسكي به همراه دارد، اما تاسيس كارخانه، راه‌اندازي خط توليد و... نه تنها پرهزينه است بلكه با انواع ريسك همراه است و زماني انجام خواهد گرفت كه تمام جوانب آن سنجيده شده باشد. پس سرمايه‌گذار خارجي به سادگي مذاكره مي‌كند اما به‌سادگي سرمايه‌گذاري نمي‌كند...
هدف از جذب سرمايه‌گذاري خارجي، در نهايت افزايش رشد اقتصادي و اشتغال است. اگر به تركيب هيئت‌هاي تجاري خارجي نگاهي بيندازيم خواهيم ديد كه عمده شركت‌هاي طرف مذاكره يا فروشنده كالا به ما هستند (مثل شركت‌هاي خودروساز) كه اساسا سرمايه‌گذار محسوب نمي‌شوند يا شركت‌هاي نفتي هستند كه سرمايه‌گذاري اين شركت‌ها بسيار زمان‌بر است و ضريب اشتغالزايي بالايي هم ندارد. در ساير صنايع مثل موادغذايي، آرايشي– بهداشتي، ساختمان، راهسازي، توريسم و... و از همه مهم‌تر فناوري اطلاعات و ارتباطات، تعامل ما با دنيا چگونه خواهد بود؟ آيا تنها صنايع قابل سرمايه‌گذاري ما نفت و خودروست؟

فشار دولت بر کمیسیون انرژی مجلس

روزنامه وطن امروز
پس از افشای نتایج تحقیقات رسمی از صحت کیفیت بنزین تولید داخل و مسئله‌دار بودن بنزین وارداتی و کذب بودن ادعای مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت نفت در این رابطه، طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس قرار گرفت. روزنامه وطن امروز در این باره نوشته است: سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرده برخی نمایندگان مجلس به خاطر پیگیری طرح تحقیق و تفحص از بنزین وارداتی تحت فشار هستند...
ابراهیم کارخانه، عضو دیگر کمیسیون انرژی در این باره می‌گوید: درباره آلایندگی بنزین صحبت‌های زیادی شده است. کمیسیون‌های انرژی، بهداشت و اصل 90 جلسات زیادی در این باره داشتند و پیگیر موضوع بودند. این بحث بیش از حد سیاسی شد. از وضعیت عادی خارج شد. محیط‌زیست حرف‌هایی زد و بعد منتقدانش چیزهایی گفتند و بحث بالا گرفت. موضع محیط‌زیست درست نبود.
بالاخره یک مسائلی از نظر تحریم‌ها برای کشور ایجاد شد و ما در زمان خاصی مجبور بودیم برای تولید بنزین روی پای خودمان بایستیم. اگر آن زمان برای خودکفایی کشور کاری نمی‌کردیم ضربه سختی به کشور وارد می‌شد. به نظر من دولت قبل ابتکار به خرج داد و محدودیت‌هایی که در زمینه سوخت و بنزین داشتیم به خوبی مدیریت شد.
محیط‌زیست این مسائل را سیاسی کرد. این در حالی است که موضوعات علمی نباید براساس خواسته‌ها و منافع جناحی و حزبی پیگیری شود. سلامت و بهداشت جسمی و روانی مردم از هر چیز مهم‌تر است و بهتر این بود که موضوع بنزین نیز با نگاه کارشناسی و از سوی نهادها و افراد دارای صلاحیت بررسی می‌شد.

کوتاهی دولت در تکمیل مسکن مهر

روزنامه جوان
این روزنامه با اشاره به کوتاهی وزارت راه و شهرسازی درباره مسکن مهر نوشته است: در حالي سرمايه بسياري از بانك‌ها و مؤسسات مالي در بخش مسكن به دليل وجود ركود گير كرده است كه هرگونه افزايش عرضه مسكن مي‌تواند به افت قيمت و تشديد مشكل نقدشوندگي مسكن و بالطبع برباد رفتن بخشي از سرمايه بانك‌ها بينجامد، در اين بين به نظر مي‌رسد وزارت راه و شهر‌سازي با دست كشيدن از پروژه مسكن مهر مي‌خواهد قيمت در بخش مسكن با افت بيشتر همراه نشود...
بررسي‌ها نشان مي‌دهد وزارت راه و شهرسازي به رغم برخورداري از منابع قابل ملاحظه كه از محل آورده نقدي متقاضيان مسكن مهر به واسطه دستورالعمل شماره3 افزايش قيمت‌ها حاصل شده تاكنون در تزريق منابع مالي به پروژه‌هاي مسكن مهر كوتاهي كرده است. شايد دليل به كما بردن مسكن مهر دليل عدم تحريك عرضه در بازار مسكن باشد زيرا وزارت راه و شهر‌سازي با هماهنگي بانك مركزي تاكنون تلاش كرده قيمت مسكن در كشور كاهش نيابد چراكه سرمايه بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري در بخش مسكن گير كرده است و افت قيمت در بخش مسكن بخش مالي را نيز زمين‌گير خواهد كرد.

نگاه مدیران کهنسال دولت منسوخ شده است

روزنامه شرق
این روزنامه از قول یک عضو اتاق بازرگانی نوشته است: دولت را خیلی محافظه‌کار می‌بینم. وزرای خوبی داریم اما سن کابینه و مدیران رده اول دولت مناسب نیست و خیلی ریسک‌پذیر نیستند.
به نظر می‌آید خیلی‌ها هنوز خودشان را با شرایط روز دنیا تطبیق نداده‌اند و هنوز به فکر توسعه دولت و نگاه دولتی و گسترش شرکت‌های دولتی هستند که در دنیا منسوخ شده است.
معتقدم دولت به بازسازی درونی نیاز دارد و باید نیروهای جوان تحصیل‌کرده را به بدنه دولت تزریق کند. در بحث‌های مالی، فاینانس و شناخت روابط بین‌الملل به افراد خبره نیاز داریم. خیلی مطمئن نیستم که با ساختار فعلی دولت بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند. یکی از ضرورت‌های تحریم، بازسازی دولت است. باید در قوانین و ساختار دولت هم بازنگری داشته باشیم.

نقشه خودروسازان داخلی برای حفظ انحصار

روزنامه شهروند
روزنامه شهروند نوشت: هاشم یکه‌زارع مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو که روز سه‌شنبه برای تشریح برنامه‌های این شرکت در دوران پساتحریم به میان خبرنگاران آمده بود، آب پاکی را به روی تمام این رویاها و انتظارات مصرف‌کنندگان داخلی ریخت. وی صراحتا اعلام کرده که مردم انتظار ارزان‌شدن خودرو را نداشته باشند.
بر پایه اظهارات وی، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که خودروهای خارجی که در آینده در ایران تولید می‌شود، ٣٠‌ درصد گران‌تر از خودروهای وطنی باشد. ضمن این‌که اساسا نرخ خودرو در بازار ایران نیز قرار نیست کاهش یابد. یکه‌زارع درباره این اصل اقتصادی که هرچه تیراژ تولید خودرو افزایش یابد، در نتیجه قیمت کاهش می‌یابد نیز گفته است که اصول اقتصادی در شرکت ایران‌خودرو جایی ندارد و نباید انتظار چنین چیزی را داشت...
در حالی‌که انتظار می‌رفت در دوره پساتحریم و با ورود خودروسازان خارجی تا حدودی انحصار موجود در این بازار شکسته و به متنوع شدن آن منجر شود، ولی برنامه‌ریزی خودروسازان نشان می‌دهد که برای این شرایط تازه هم فکری کرده‌اند. همان‌گونه که اشاره شد، بنابر گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو حتی در صورتی که خودروهای خارجی نیز در ایران تولید شود، با یک مکانیسم قیمت‌گذاری خاص انحصار در دستان خودروسازان بزرگ وطنی باقی می‌ماند.
بر این اساس تعیین قیمت خودروهای خارجی تولید شده در داخل ٣٠‌ درصد بالاتر از خودروهای مشابه ایرانی این انحصار را ضمانت می‌کند. با این روش تولیدکننده‌ها خودروهای خارجی را در اولویت دوم خریداران قرار می‌دهند. البته تجربه نشان داده است که قیمت به‌عنوان یک مولفه مهم در انتخاب محصول به تنهایی کارایی ندارد و مواردی نظیر کیفیت و خدمات پس از فروش نیز تأثیر بسیار زیادی دارد.