kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳

بدحالی دنباله‌دار بورس پس از توافق(خبر ویژه)

با افزایش نگرانی از ادامه ریزش شاخص، سرمایه‌گذاران بلندمدت از بورس خارج شدند.

روزنامه شرق ضمن درج این خبر نوشت: با وجود رشد شاخص از ابتدای تیرماه و امید به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1، با کمال ناباوری روندکلی بازار به گونه‌ای دیگر رقم خورده و منجر به کاهش مداوم دو هزار و صدواحدی شاخص کل و افت سه درصدی آن طی پنج روز کاری اخیر شده که این امر نگرانی فعالان بازار و سردرگمی آنها را در مورد علل این افت به همراه داشته است.
یک تحلیلگر بازار سرمایه در این رابطه به «شرق» گفت: مهم‌ترین محصول ابهام و سردرگمی در بازار را می‌توان نوسانات شدید بازار، سفته‌بازی و خروج سرمایه‌گذاران بلندمدت از بازار دانست. همچنین در این میان شایعات در بازار اوج می‌گیرند که خود منجر به رشد سفته‌بازی در بازار می‌شوند؛ شایعاتی از قبیل کاهش دستوری بازار، دستکاری کدهای معاملاتی و.... اما نکته‌ای را که در این میان می‌توان در خصوص افت ارزش بازار طی روزهای اخیر به آن اشاره کرد، افت سه درصدی شاخص کل پس از فصل مجامع با توجه به رشد 11 درصدی آن از ابتدای تیرماه است که پدیده‌ای غیرعادی محسوب نمی‌شود و با وجود افت‌های اخیر هنوز هم شاخص روند نزولی یک ساله خود را شکسته‌‌ است. نکته‌ای که در خصوص این روزهای حقیقی‌های بازار می‌توان به آن اشاره کرد و آنها را ترغیب به خروج احتمالی از بازار یا عدم تمایل به حضور اثربخش در بخش تقاضا می‌کند، شناسایی بازدهی سرمایه‌گذاری‌های قبلی و عدم تمایل به شرکت در مجامع شرکت‌ها با توجه به انتشار اخبار منفی مبنی بر وضعیت تقسیم سود شرکت‌های بورسی است. علاوه بر آن با توجه به وضعیت نامناسب نقدینگی در اقتصاد و به تبع آن در شرکت‌های بورسی و عدم توانایی آنها مبنی بر پرداخت سودهای تقسیمی در موعدهای مقرر عملا جذابیت شرکت در مجامع برای اشخاص حقیقی کاهش یافته است. همچنین جذابیت این بازی سود برای حقوقی‌های بازار نیز رنگ باخته است. همین امر منجر به فشار فروش سهام در فصل مجامع شد که ارتباطی نیز با توافقات هسته‌ای ندارد.
شرق خاطرنشان کرد: نکته دیگری که منجر به عدم استقبال فعالان بازار سرمایه شده، عدم تغییر متغیرهای اقتصادی پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و عدم مشخص بودن بازه زمانی این متغیرها و میزان تاثیرات آنهاست. چنان‌که درحال حاضر حتی میزان پول‌های آزاد شده، زمان تک نرخی شدن نرخ ارز و کاهش سودهای بانکی نه تنها مشخص نیست. بلکه صحبت‌هایی نیز در ارتباط با بازه زمانی شش ماهه یا 9 ماهه این تغییرات به میان می‌آید. همین امر منجر به آن شده که فعالان بازار اقدام به شناسایی سودهای خود کرده و صبر را تا به نتیجه رسیدن نتایج عملی مذاکرات پیشه کنند.
این روزنامه در خبر دیگری نوشت: دلار، مسیر افزایش قیمت را برگزیده است و هر روز بیشتر بر قیمتش افزوده می‌شود. هر دلار آمریکا در آخر وقت بازار روز پنجشنبه تا سه هزار و 270 تومان بالا رفت اما در آخرین معاملات اندکی ریزش کرد و بر سه هزار و 265 تومان ایستاد. دلار بانکی هم در آخرین روز معاملات هفته گذشته با نرخی حدودسه هزار و 240 تومان معامله شد.