kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲

به دشمنان ملت ایران جایزه ندهید(خبر ویژه)

دولت نباید به تحریم‌کنندگانی که با ملت ایران دشمنی کردند جایزه بدهد.

وبسایت الف در یادداشتی نوشت: با گذشت حدود یک هفته از توافق هسته‌ای و نیز پس از اعلام حضور هیئت بلندپایه اقتصادی آلمان در ایران، هم‌اینک هیئت‌های اقتصادی کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و انگلیس نیز که روزی در صف تحریم‌کنندگان ایران بودند، درصدد حضور در ایران هستند.
خبرگزاری رویترز نیز از جلسه توجیهی تجار این کشور در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری در فرصت‌های تجاری ایران که با آزادسازی تحریم‌ها و دارایی‌های بلوکه شده در دسترس قرار می‌گیرند، خبر داده است.
از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که وزیر امور خارجه فرانسه نیز قرار است به تهران سفر کند. اگر چه طبق گفته این مقام فرانسوی، این سفر همراه با هیئت بزرگی نخواهد بود، اما یک دیپلمات ارشد فرانسوی از جلسه 50 مدیر شرکت‌های بزرگ فرانسوی درباره توافق هسته‌ای و نیز حضور هیئتی متشکل از 80 شرکت این کشور تا پایان ماه سپتامبر (مهرماه) خبر داده است.
الف می‌نویسد: اکنون که چشم‌اندازی نسبی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات چندین ساله و در نتیجه پایان تحریم‌های خودساخته قدرت‌های سلطه‌جو ترسیم شده است، همان کسانی که شدیدترین دشمنی‌ها را در حق مردم ایران روا داشتند، بیشتر از هر کسی به خوان گسترده ایرانی چشم طمع دوخته‌اند. یک مسئله خیلی مهم هم مورد انتظار است و آن اینکه به تحریم‌کنندگان مردم ایران نباید جایزه داد. البته کسی انتظار مقابله به مثل با تحریم‌کنندگان را ندارد، اما حتما باید میان کشورهایی که با تحریم‌های گسترده شرایط زندگی را برای ایرانیان سخت کردند و کشورهای دیگری که رفتار متفاوتی داشتند و در شرایط تحریم رفتار منطقی‌تری با کشورمان داشتند فرق گذاشته شود. انتظار مردمی که دشواری‌های ناشی از دشمنی این دسته از کشورها را تحمل کرده‌اند آن است که دولت ایران اگر برای مجازات آنان اقدام نمی‌کند (که اگر چنین کند، عین عدالت است)، با میدان دادن اقتصادی غیرمنطقی به آنها، برای دشمنی‌شان از دولت و مردم ایران جایزه نگیرند!
این مسئله از منظر اقتصادی هم قابل توجه است و بازگشت بی‌حساب و کتاب تحریم‌کنندگان و حتی غیرتحریم‌کنندگان به اقتصاد ایران، با دورنمای مبهمی که برای آینده توافق در دست اقدام وجود دارد، خلاف عقل و منطق اقتصادی است و چه بسا به وابستگی بیشتر و آسیب‌پذیری جدی‌تر منجر شود؛ بنابراین چاره‌کار و کلید توسعه و پیشرفت اقتصادی ایران حتی در شرایط پساتحریم، عمل به نسخه اقتصاد مقاومتی و تقویت بنیه اقتصاد ملی است. به گزارش خبرگزاری دعوت وزیر خارجه فرانسه برای سفر به تهران در حالی است که وی بدترین مواضع را در طول مذاکرات 2 سال اخیر علیه ایران داشت و تعبیه مکانسیم بازگشت‌پذیری سریع و خودکار تحریم‌ها در متن برجام و قطعنامه شورای امنیت پیشنهاد وی بوده است.