بزرگترین محموله ضایعاتی راهآهن هفته آینده در بورس کالا عرضه میشود
براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، روز دوشنبه پنجممرداد ماه، بزرگترین محموله ضایعاتی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در این بورس از زمان راهاندازی بازار فرعی بر روی تابلوی عرضه میرود.
بازار فرعی بورس کالای ایران از 15 مهر سال گذشته با عرضه براده فلزی شرکت راه آهن بهطور رسمی آغاز به کار کرد.
در این بازار دو دسته از کالاها عرضه میشوند، دسته اول، اموال غیرمنقول هستند که به معاملات املاک و مستغلات مربوط میشود به طوریکه ارگانهای دولتی و بزرگ و بانکها میتوانند اموال مازاد خود را از طریق این بازار به فروش برسانند.
به اعتقاد کارشناسان، بزرگترین مزیت بازار فرعی، حذف پروسههای طولانی مدت و پرهزینه مزایدهها است به طوریکه با شفاف شدن و قانونمند شدن فروش اموال دولتی و غیردولتی، دیگر خبری از پاکتهای غیرشفاف مزایدهها نخواهد بود.
همچنین دسته دوم کالاهایی که از قابلیت عرضه در بازار فرعی برخوردارند، کالاهایی هستند که طبق مقررات، شرایط پذیرش در بازار فیزیکی را ندارند و به این ترتیب راهی بازار فرعی میشوند که تاکنون در حوزه محصولات کشاورزی، کالاهایی چون کود ارگانیک، خرفه، کنسرو گوجه فرنگی و سیب پذیرش شدهاند. همچنین در حوزه محصولات صنعتی، کالاهایی چون لنت ترمز، ضایعات فلزی و غیرفلزی و قراضه فولادی در این بازار پذیرش شدهاند.
در همین راستا، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از ابتدای راهاندازی بازار فرعی، انواع محصولات ضایعاتی خود را روانه بورس کالا کرده و در بین اهالی تالار نقرهای به پای ثابت بازار فرعی شهرت گرفته است. در این بین شرکت راه آهن، روز دوشنبه 5 مرداد ماه 1800 تن ریل ضایعاتی خود را در حالی روانه بازار فرعی بورس کالا میکند که سنگینترین محموله ضایعاتی عرضه شده توسط این شرکت در بورس کالای ایران به شمار میرود. همچنین برخی فعالان بازار فولاد عنوان میکنند، با توجه به اینکه راه آهن در حال بازسازی خطوط ریلی خود است، اگر عرضههای ریل ضایعاتی در بورس کالای ایران با موفقیت انجام شود بهطور حتم شاهد استمرار عرضه این محصول در بازار فرعی خواهیم بود.