kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳

مژده وزیر صنعت از توافق هسته‌ای!(خبر ویژه)

وزیر صنعت رسماً اعلام کرد قرار نیست با اجرای توافق هسته‌ای قیمت خودرو کاهش پیدا کند! مژده وزیر صنعت در حالیست که پیش از این گشایش همه گره‌های اقتصادی کشور، به انجام توافق ایران و 5+1 موکول شده بود اما اکنون نعمت‌زاده با تأکید بر اینکه قیمت خودرو‌های داخلی پس از توافق هسته‌ای کاهش نمی‌یابد، می‌گوید: توافق نامه‌هایی با برخی کشور‌ها برای گسترش همکاری‌های تجاری آماده شده است که «بعد از رفع تحریم‌ها» امضا می‌شود البته وزیر صنعت اشاره‌ای نمی‌کند که زمان رفع تحریم‌ها چه وقتی خواهد بود و کدام کشور حاضر شده بدون اطلاع از زمان رفع تحریم‌ها و مهمتر از آن بدون اطلاع از اینکه چه تحریمی رفع شده، توافق نامه همکاری با ما تنظیم کند! نعمت‌زاده با اشاره به امضای توافق‌نامه میان ایران و گروه 5+1 گفت: به طور قطع حجم مبادلات تجاری کشور بعد از رفع تحریم‌ها افزایش خواهد یافت. در این میان، مواد شیمیایی و پتروشیمی‌ها، مواد کانی مثل فولاد و مس و فلزات گرانبها و خودروسازی در اولویت قرار دارد. وزیر صنعت اما یک مژده محتمل هم می‌دهد. آن اینکه «اگر» نرخ ارز کاهش یابد، «ممکن است» قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد. پاسخ این مژده وزیر صنعت هم بلافاصله از سوی بانک مرکزی داده شد. معاون اقتصادی بانک مرکزی از اقدام این بانک برای یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داده و در توضیح روش یکسان‌سازی در مقطع کنونی اینگونه توضیح داده: « رویه صحیح برای یکسان سازی نرخ ارز، نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار آزاد است»! مفهوم این سخن این است که بانک مرکزی در تلاش است نرخ رسمی ارز را که براساس قانون بودجه سال نود و چهار، 2850 تومان است افزایش داده و به نرخ بازار آزاد که بیش از 3200 تومان است، نزدیک کند! از همین جا می‌توان تأثیر توافق احتمالی هسته‌ای بر اوضاع اقتصاد و معیشت مردم را پیش‌بینی کرد.
گفتنی است پیش از وزیر صنعت، مدیر عامل ایران خودرو نیز خبر افزایش بهای خودروی داخلی را اعلام کرده بود و در اظهار نظری شگفت‌انگیز مدعی شده بود مردم توقع ارزانی بعد از توافق هسته‌ای را ندارند! هاشم یکه زارع در خصوص انتظار مردم نسبت به کاهش قیمت خودرو بعد از بیانیه لوزان تصریح کرد: مردم به خودی خود توقعی در زمینه کاهش قیمت خودرو بعد از بیانیه لوزان و یا بعد از توافق هسته‌ای را ندارند ولی عده‌ای این توقع را ایجاد می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما «به هیچ وجه برنامه‌ای برای کاهش قیمت خودرو نداریم» ولی در صورت رونق فضای اقتصادی کشور بعد از توافقات هسته‌ای و کاهش تورم شیب افزایش قیمت خودرو کندتر از سال‌های گذشته خواهد شد.
یکه زارع در پاسخ به این سؤال که آیا شما با اکثر خودروسازان که قیمت فعلی خودرو را ناعادلانه می‌دانند و خواهان افزایش قیمت خودرو هستند موافقید یا خیر گفت: اعتقاد نداریم که قیمت خودرو در حال حاضر ناعادلانه است و «باید از مقدار فعلی هم بالاتر» باشد.