kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳

برف و باران و تگرگ تابستانه مردم برخی شهرها را غافلگیر کرد

گزارش‌های دریافتی از استان‌های مختلف کشور حکایت از غافلگیر شدن مردم برخی شهرها از بارش برف و باران و تگرگ دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها این بارش بی‌موقع در برخی شهرها باعث شادی مردم در روزهای گرم و سوزان تابستان شده است اما در برخی شهرها خساراتی نیز به باغات و مزارع زیرکشت وارد کرده است.
بارش تگرگ و جاری شدن سیل در شیروان، به بخشی از باغ‌ها، مزارع و ابنیه فنی راه های روستایی بخش مرکزی این شهرستان خسارت وارد کرد.
یونس روحانی معاون عمرانی فرماندار شیروان جمعه شب تاکید کرد: خسارات مزبور به باغ‌ها و ابنیه فنی روستاهای گرماب، گلیان، شاه جهان و نیز روستای بلغان‌علیا و سفلی وارد شده که کارشناسان برای برآورد میزان خسارات وارده به منطقه اعزام شده‌اند.
وی گفت: از سوی دیگر جریان سیلاب با رها کردن گل‌ولای و آورده‌های سنگ و چوب، شن و ماسه در سطح راه‌های روستایی، موجب بروز مشکلاتی برای تردد خودرو در این مسیرها شده بود که گروه‌های راهداری برای بازگشایی به مناطق مزبور اعزام شده‌اند.
اداره کل هواشناسی خراسان‌شمالی روز پنجشنبه با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش شدید باران و بروز سیلاب در این استان هشدار داده بود.
غافلگیری مسافران در مشگین‌شهر
بارش برف در ارتفاعات سبلان و کاهش کم‌سابقه دمای هوا در شهرستان مشگین‌شهر، غافلگیری مسافران و گردشگران را به دنبال داشت.
به دنبال افت محسوس دما در این شهرستان مسافران مجبور به استفاده از پوشاک گرم و روشن کردن آتش در تفرجگاه‌های منطقه شدند.
فرماندار مشگین‌شهر گفت: تعداد انبوه مسافران ورودی به این شهرستان بی‌سابقه بوده و از شب جمعه تمام مراکز اسکان از جمله مدارس، منازل استیجاری، سوئیت‌ها، اقامتی و هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها مملو از مسافر شده بود.
ابراهیم امامی افزود: به دلیل تکمیل ظرفیت مراکز اقامتی تعداد زیادی از مسافران به رغم سردی هوا شب را در چادرها سپری کردند. از سوی دیگر تغییر ناگهانی هوا، رعد و برق و بارش شدید رگبار در شنبه شب گذشته مردم کلاردشت و مسافران حاضر در منطقه را غافلگیر کرد و موجب بارش برف در ارتفاعات علم‌کوه و تخت سلیمان شد.
باران و سیلاب در 4 استان کشور
بارش باران شدید در چهار استان کشور باعث ایجاد سیلاب و جاری شدن سیل در برخی از شهرها شد.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌شمالی گفت بارندگی‌های اخیر به بخشی از باغ‌های شهرستان بجنورد آسیب وارد کرده است.
حسین عظیمی تاکید کرد: بارندگی در مناطق گریوان، کلات و برخی دیگر از روستاهای بجنورد به سر درختی‌های جمع‌آوری نشده خسارت وارد کرده است.
عظیمی افزود: همچنین بارش باران موجب بروز مشکلاتی در تردد خودروها در برخی از راه‌های روستایی شد که با اقدام به موقع راهداران، راه‌ها بازگشایی شد و خوشبختانه آسیبی از این ناحیه به ابنیه و سازه‌های راه‌ها وارد نیامد.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان‌شمالی گفت: همچنین به دنبال بارش باران و تگرگ‌ و جاری شدن سیل به بخشی از عرصه‌های کشاورزی و باغی شهرستان شیروان خسارتی وارد شد.از کردستان هم خبر می‌رسد که بارش شدید باران در کردستان سبب جاری شدن سیلاب در شهرهای سقز و بانه شده است.
طالب حیدری مدیرکل هواشناسی استان کردستان گفت: در سقز تا ساعت 22 یکشنبه شب بارش باران تا 29/7 میلیمتر و در روستای کسنزان در نزدیکی سقز به 64 میلیمتر رسید.
وی افزود: شدت بارش‌های ناگهانی حدود 10 دقیقه بود اما شدت بارش به حدی بود که ایجاد سیلاب کرده و به تعدادی از خانه‌ها و مغازه‌ها خسارت وارد کرد.عبدالرحمن بهرامی رئيس جمعیت هلال‌احمر شهرستان سقز با اشاره به آبگرفتگی در برخی خیابان‌ها و خانه ها و مغازه‌ها از تشکیل گروه‌های امداد خبر داد و گفت: سیلاب در مدت نیم ساعت خسارت‌های زیادی به اموال مردم اعم از خودرو، مغازه، مزارع و باغات و وسایل مردم وارد کرده است، اما خوشبختانه تا این لحظه تلفات جانی در برنداشته است.
ریزگردها هم بیکار ننشستند!
ریزگردها در ریگان و گرد و خاک در استان البرز نیز خودی نشان دادند و باعث کاهش شدید افق دید در خیابان‌ها و معابر شدند.
امین باقری فرماندار ریگان گفت: 83 نفر در این شهرستان بر اثر افزایش غلظت ریزگردها راهی مراکز درمانی شده‌اند و برخی نیز به دلیل مشکلات تنفسی زیاد به بیمارستان بم انتقال یافته‌اند.
بنا بر همین گزارش شنبه شب وزش باد شدید و بروز پدیده گرد و خاک آسمان استان البرز را فرا گرفت و باعث شد تا افق دید در شهرستان کرج نیز به حدود 150 متر کاهش یابد.منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز از ادامه یافتن وضعیت ناسالم هوای استان تا دیشب خبر داد.در همین حال بخشدار کجور شهرستان نوشهر گفت: بارش باران در این منطقه باعث خوشحالی مردم شد اما شدت آن به‌گونه‌ای بود که سبب جاری شدن سیل در روستاهای فیروزکلا، کجور، بین، برکی و سربوده شد. رستم ساسیرانی افزود: این سیل خسارت‌هایی را به روستائیان وارد ساخت.