kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۸۸
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
به دلیل اختلاف خانوادگی

منابع طبیعی سیروان 25 ساعت در آتش سوخت

حریق در جنگل حارث‌آباد سبزوار و منطقه جنگلی دره شاه قلندر و قلارنگ سیروان نیروهای مسئول شهری و اطفای حریق را به تکاپو انداخت.

به گزارش خبرگزاری‌ها عباس معصومی معاون فنی و عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سبزوار با اشاره به مهار آتش‌سوزی در نیزارها و جنگل حارث‌آباد تاکید کرد: در این آتش‌سوزی که از ساعت 8 و 30 دقیقه  روز شنبه در حاشیه جنگل روستای حارث‌آباد رخ داد نیروهای آتش‌نشانی پس از 4 ساعت تلاش موفق به اطفای حریق شدند و از گسترش آتش به دیکر مناطق جلوگیری کنند.
بنابر همین گزارش در آتش‌سوزی دیگری که نسبت به این آتش‌سوزی شدیدتر بود بخش‌های وسیعی از منطقه جنگلی دره شاه قلندر و قلارنگ در حوزه استحفاظی شهرستان سیروان را به خاکستر تبدیل کرد.
این آتش‌سوزی اگر چه با تلاش نیروهای امدادی، مردمی و نظامی پس از 25 ساعت مهار شد، اما آتش بخش‌های زیادی از عرصه‌های منابع طبیعی را از بین برد.
گفته می‌شود علت اصلی آتش‌سوزی در این منطقه اختلاف خانوادگی و آتش زدن عمدی خرمن گندم در روستای شا‌‌ه‌قلندر علیا از توابع شهرستان سیروان بود که با توجه به نزدیکی محل آتش‌سوزی به عرصه‌های منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده محیط زیست، به دلیل وزش باد آتش به سرعت به این عرصه‌ها سرایت کرد.
احمد کرمی مدیرکل بحران استان ایلام با اشاره به حضور هواپیمای آب‌پاش در استان ایلام و انجام عملیات اطفای حریق گفت: این نخستین ماموریت این هواپیما برای  اطفای حریق در کشور بود که در استان ایلام صورت گرفت.
به گفته وی، مهمترین مشکل برای مهار این آتش‌سوزی، صعب‌العبور بودن منطقه و وزش باد بود که موجب شد بخش‌های وسیعی از جنگل‌های طبیعی منطقه دچار حریق شده و ساعت‌ها در آتش بسوزد.