kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
بر اثر بیماری طاعون

تلفات حیات وحش هفتاد قله اراک به 311 رأس رسید

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تلفات حیات وحش هفتاد قله اراک بر اثر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به 311 راس رسیده است.
اراک - خبرنگارکیهان:

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: این بیماری از 14 خرداد ماه امسال در منطقه هفتاد قله اراک آغاز شده و همچنان نیز تلفات می‌گیرد.
وی بیان کرد: بیش از 95 درصد از تلفات حیات وحش این منطقه مربوط به کل و بز و بقیه مربوط به قوچ و میش است و با توجه به اینکه محیط زیست کل و بز در مناطق سخت عبور و ارتفاعات بالا است پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات بیش از این تعداد باشد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: از زمان شیوع این بیماری در منطقه هفتاد قله اراک تاکنون چهار پایش کلی به منظور بررسی وضعیت در منطقه صورت گرفته و پایش روزانه و دفن بهداشتی لاشه‌های کشف شده نیز توسط محیط‌بانان به صورت مستمر انجام می‌شود.
ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: تا هفته گذشته آبشخورهای منطقه هفتاد قله اراک به دلیل مشکل اعتبارات و هزینه‌های بالای مواد ضدعفونی قوی با آب و آهک ضدعفونی می‌شد اما از پنج روز گذشته به دلیل حساسیت موضوع و همکاری مسئولان، از مواد ضدعفونی قوی‌ و ماندگارتر استفاده می‌شود.
وی افزود: منطقه هفتاد قله اراک در قرنطینه کامل به سر می‌برد و ورود هرگونه دام، افراد متفرقه و گردشگر به منطقه ممنوع است.
منطقه حفاظت شده هفتاد قله به مساحت 97 هزار و 407 هکتار در 25 کیلومتری شمال شرقی اراک و بین شهرستان‌های اراک، محلات و خمین واقع شده است.