kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۱۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹

کاهش عمر مفید سد شهید شاهچراغی دامغان در اثر سیلاب

فرماندار شهرستان دامغان، گفت: سرازیر شدن سیلاب و گل‌ولای به داخل سد دامغان، عمر مفید سد شهید شاهچراغی دامغان را 27 تا 28 سال پایین آورده است.

علی‌اصغر مجد استفاده از منابع ملی و استانی برای لایروبی و جلوگیری از فروریختن سیلاب به داخل بزرگ‌ترین سد دامغان را خواستار شد و اظهار کرد: باید رسوبات و گل‌ولای موجود در داخل سد جمع‌آوری شود.
وی اضافه کرد: از 300 لیتر بر ثانیه آب چشمه علی تنها 60 تا 70 لیتر بر ثانیه آن به داخل سد می‌آید و مابقی آن از سوی کشاورزان و باغداران مناطق بالادستی مصرف می‌شود.
مجد با انتقاد از عدم رعایت حق‌آبه روستاهای پایین دست از سوی کشاورزان روستاهای بالادستی، خاطرنشان کرد: تا همین چند سال پیش میزان آب برداشتی روستاییان بالادست سد شهید شاهچراغی دامغان 46 لیتر بر ثانیه بوده که این رقم در سال جاری به 300 لیتر بر ثانیه رسیده و همین باعث شده که کشاورزان، باغداران و بهره‌برداران پایین دست با مشکل جدی آب‌ روبه‌رو شوند.
وی با اشاره به کاهش 5 میلیون متر مکعبی آب سد دامغان تصریح کرد: میزان ذخیره آب سد دامغان در سال گذشته 15 میلیون متر مکعب بوده است که این رقم در سال جاری با یک سوم کاهش به حدود 10 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
مجد از تغییر اراضی کشاورزی از زراعی به باغی به عنوان یکی از دلایل افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی اراضی پیرامونی و پایین دست این سد یاد کرد و یادآور شد: افزایش میزان برداشت آب، کاهش نزولات جوی، تبخیر بالای آب و... از مهم‌ترین دلایل کاهش میزان ذخائر آبی در سد شهید شاهچراغی دامغان است.