kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۰۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱
وزیر راه و شهرسازی خبر داد

سکونت ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت‌های ناکارآمد

وزیر راه و شهرسازی یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور را بافت‌های ناکارآمد شهری دانست و گفت: ساماندهی این مناطق نیازمند همفکری و همکاری تمامی ارگان‌ها و نهادها است.


به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری صبح دیروز برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با اشاره به وضعیت نابسامان شهری ایران که با رشد شتابان جمعیت روز به روز بیشتر و حادتر می‌شود گفت: بحث سامان دادن به توسعه شهری صرفاً با اقدامات فیزیکی قابل حل نیست و شاهدیم که این مشکلات در حال حاضر گرفتاری‌ زیادی را به‌وجود آورده است.
عباس آخوندی رفع این مشکلات را نیازمند اقدامی هماهنگ در سراسر دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه‌های حمل‌ونقل، بهداشت، فرهنگی و مالی دانست و اظهار داشت: باید با هماهنگی میان این دستگاه‌ها، محدوده‌ها و محله‌های هدف برای بهسازی و نوسازی شهری را ساماندهی کنیم.
وی افزود: ۳۰ درصد جمعیت شهری ایران در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری سکونت دارند و اگر این جمعیت ساماندهی نشوند، شاهد ناهنجاری‌های زیادی در حوزه شهری خواهیم بود.
آخوندی به زلزله خیز بودن ایران اشاره و اظهارداشت: نباید بحث تاب آوری در برابر زلزله را به تك بنا كاهش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اداره شدن شهرها به صورت اداری گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری، شهرداری ها، ادارات آب، برق، گاز، مخابرات، بهداشت و ... همگی شهر را با این روش اداره می كنند ولی وضع موجود نشان می‌دهد این رویكرد ناكارآمد است. در رویكرد جدید قرار است هماهنگی افقی میان همه دستگاه‌ها با محوریت محله تا پایین‌ترین سطوح در ستادهای استانی و شهرستانی لحاظ شود تا ستادهای بازآفرینی شهری بتوانند هم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از توسعه بافت‌های ناكارآمد را انجام دهند و هم كیفیت زندگی را بالا ببرند.
لزوم بهسازی خانه‌به‌خانه بافت‌ها
شهردار تهران  هم در این نشست گفت: اساس کار در بافت‌های ناکارآمد باید انضباط اجتماعی باشد تا فعالیت در مناطق هدف برای مردم قابل پذیرش باشد.
محمد باقر قالیباف افزود: تعریفی که از بافت آسیب‌پذیر از ابعاد کالبدی و انسانی وجود دارد متفاوت از دو دهه قبل است ولی با تجربه ۱۰ ساله‌ای که در شهر تهران و در حوزه‌های انتظامی دارم معتقدم این موضوع به نوعی آمیخته با بحث‌های حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی است.
قالیباف اظهار داشت: ما نیاز داریم در رویکردهایمان کمی جنس کار را نرم‌تر ببینیم و دقت بیشتری در این زمینه داشته باشیم، در واقع برای اینکه وارد این محیط‌‌های آسیب‌پذیر شویم باید به این آسیب‌ها به عنوان اثرات پدیده‌ای اجتماعی بنگریم. زمانی که موضوع را از منظر اجتماعی بررسی کردیم باید با بستر اقتصادی این پدیده اجتماعی را مهار کنیم و این روند باید روح حاکم بر برنامه‌ای باشد که در حال نوشتن آن هستیم و هر جا بندی است که با آن مغایرت دارد باید اصلاح شود.
وی  با بیان اینکه مهاجرت و تقسیمات کشوری از تاثیرگذارترین مباحثی است که این پدیده اجتماعی را روز به روز تقویت می‌کند، گفت: معتقدم که اگر رویکرد انضباط اجتماعی را اساس کار در بحث بافت‌ها قرار دهیم ثمره آن امنیت اجتماعی خواهد بود ولی اگر با نگاه امنیت اجتماعی به سراغ کار برویم جامعه فعالیت‌ها در این حوزه را پس می‌زند.
به گفته قالیباف، هر چقدر این پدیده اجتماعی را کلان‌تر کنیم قدرت تصمیم گیری ما از بین می‌رود. بر اساس تجربه ۱۰ ساله فعالیت در این بافت‌ها معتقدم ساماندهی بافت‌ها، موضوعی پلاک به پلاک است و گاهی در یک پلاک، ۱۰ خانواده متفاوت زندگی می‌کنند.
شهردار تهران افزود: باید این پدیده اجتماعی را در مقیاس یک یکم، به معنای بررسی خانه به خانه تعریف کرد.