kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹

ساخت یک ابر مغز طبیعی با سه میمون!

دانشمندان موفق به اتصال چند مغز به یکدیگر و ساخت یک ابر مغز طبیعی قدرتمند شدند.



دکتر میگوئل نیکوللیس مدیر این پروژه‌، با همکاری گروهی از دانشمندان توانستند با موفقیت تعدادی مغز را به هم متصل کنند و بازده‌ای بالاتر از یک مغز از آن‌ها بگیرند.
 نیکوللیس در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفته است: با اینکه چنین آزمایشی هنوز روی مغز انسان انجام نشده است، اما نتایج فعلی بسیار راضی‌کننده بوده‌ است. در یکی از آزمایش‌ها، محققان مغز سه میمون را که در اتاق‌هایی جدا از هم قرار داشتند به هم وصل کردند و از آن‌ها خواستند تا یک دست مجازی که روی صفحه‌ مقابل‌شان است را تکان دهند. نرم‌افزاری که در مقابل آن‌ها بود، فقط در صورتی کار می‌کرد که هر سه مغز به‌طور هم‌زمان تصمیم به تکان دادن دست مقابل‌شان می‌گرفتند.
پس از آن، محققان نرم‌افزار را طوری تنظیم کردند که هر کدام از میمون‌ها فقط می‌توانستند دستی که در صفحه‌ مقابل‌شان بود را با فکر کردن در یک بعد تکان دهند. با این حال، باز هم میمون‌ها توانستند دست را تکان دهند.
نیکوللیس در این باره می‌گوید: آن‌ها مغزهایشان را با هم هماهنگ می‌کنند و با این کار، یک ابرمغز می‌سازند؛ یک ساختار که از سه مغز تشکیل شده است. هنوز هیچ کس نمی‌داند در صورت موفقیت این آزمایش بر روی مغز انسان و ساخت یک خودآگاه جمعی، بشر به چه دانش و قدرتی دست خواهد یافت و چه مسائل و مشکلات بزرگی را حل خواهد کرد.