kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹

آتش مراتع و نخلستان 3 استان را طعمه خود ساخت

آتش دو عرصه طبیعی و زیست‌محیطی در استان‌های لرستان، فارس و یک نخلستان در سیستان و بلوچستان را طعمه خود ساخت.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پلدختر گفت: آتش‌سوزی یکشنبه در جنگل‌ها و مراتع «چارتا» در منطقه میانکوه غربی این شهرستان به وقوع پیوست. عابدالدین میردریکوند افزود: وزش باد منجر به آتش‌سوزی این منطقه شده است.
وی افزود: اطفای حریق در مناطق صعب‌العبور «چارتا» در نبود امکانات، سخت و موجب شده است نیروها با وسایلی همچون بیل و شاخ و برگ درختان، اقدام به خاموش کردن آتش کنند. در همین حال، فرماندار پلدختر در استان لرستان با بیان اینکه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کوه «چارتا» پس از 6 ساعت مهار شد، گفت: نیروهای منابع طبیعی، هلال احمر، جهاد کشاورزی و ستاد مهار آتش شهرستان به محل حادثه اعزام شده‌اند که به علت سخت‌گذر بودن منطقه تا رسیدن نیروها به محل، سه تا چهار ساعت زمان برد که این امر و نبود امکانات، خاموش کردن آتش را مشکل ساخت.
قدرت‌الله ترابی‌نژاد افزود: بیش از 85 هکتار از جنگل‌های منطقه طعمه آتش شد، با آتش‌سوزی که اخیرا رخ داد از میزان خسارت وارده به منطقه اطلاع دقیقی در دست نیست.
از سوی دیگر ماموران انتظامی پاسگاه «همایجان» شهرستان «سپیدان» در استان فارس از آتش‌سوزی در کوه‌های اطراف روستای «خلار» مطلع و بلافاصله در محل حاضر شدند.
ماموران مشاهده کردند مراتع طبیعی اطراف روستا، اراضی ملی و باغ‌های انگور مورد آتش‌سوزی قرار گرفته که با همکاری ماموران و نیروهای امدادی آتش‌سوزی مهار شد.
در بررسی‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان مشخص شد حدود 40 هکتار از مراتع طبیعی این منطقه در آتش‌سوزی از بین رفته و علت وقوع حادثه در دست بررسی است. همچنین از سیستان و بلوچستان گزارش رسید که آتش‌سوزی در بخش ساربوک شهرستان قصرقند 10 هکتار از نخلستان‌های این شهرستان را خاکستر کرد.
بخشدار ساربوک شهرستان قصرقند سهل‌انگاری یکی از کشاورزان این منطقه را هنگام آتش زدن علف‌های خشک درون نخلستان، عامل این آتش‌سوزی بیان کرد.
بلیده‌ای گفت: وزش باد شدید هم در این منطقه موجب گسترش آتش شد. وی افزود: این آتش‌سوزی پس از هفت ساعت با تلاش ماموران آتش‌نشانی شهرهای نیک‌شهر و قصرقند، بسیج و نیروهای مردمی مهار شد.
بخشدار ساربوک میزان خسارت این آتش‌سوزی را 100 میلیون تومان بیان کرد.