kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۹۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
با تلاش تیم‌های غواص و گشت هوایی

قطعاتی از بالگرد ناپدید شده فلات قاره پیدا شد

قطعاتی از بالگرد فلات قاره که با چهار سرنشین پس از 10 دقیقه برخاستن از سکوی نفتی ابوذر در خلیج فارس ناپدید شده بود، پیدا شد.


عسکر زارعی بخشدار ویژه جزیره خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با ادامه تلاش‌های صورت گرفته برای جست‌وجوی بالگرد ناپدید شده در جزیره خارگ، برخی از قطعات این بالگرد پیدا شد و جست‌وجو برای یافتن کادر و سرنشینان پرواز ادامه دارد. وی اضافه کرد: تیم‌های غواصی و همچنین شناورها و گشت هوایی برای یافتن بالگرد وارد عمل شدند که تاکنون فقط چند قطعه از این بالگرد یافت شده است.
بخشدار ویژه خارگ ادامه داد: از جمله قطعات یافت شده می‌توان به چند قطعه از بدنه بالگرد شامل 2 صندلی، 3 جلیقه نجات، یک قطعه فایبرگلاس و یک کپسول هوا اشاره کرد و گفت: برای بررسی موضوع سه غواص به محل پیدا شدن اشیا اعزام شده‌اند.
به گفته عسکر زارعی بالگرد یاد شده برای انتقال یک بیمار به بوشهر در ساعت 22 و 10دقیقه دوشنبه شب از سکوی نفتی یاد شده به پرواز درآمده بود که پس از طی 20 مایل از طول مسیر 70 مایلی تا بوشهر بدون هیچ‌گونه حالت اضطرار از رادار پایگاه پدافند هوایی خارگ و رادار شناورهای نیروهای دریایی مستقر در خلیج فارس خارج و هیچ ارتباطی نیز برقرار نشده است.
وی یادآور شد: سرنشینان این بالگرد شامل دو نفر خلبان، یک نفر بیمار و یک نفر همراه بود.بخشدار جزیره خارگ در این باره گفت: پس از اطلاع از این موضوع کمیته مدیریت بحران جزیره خارگ تشکیل شد و 9 اکیپ شامل شناورهای ناجی اداره بنادر و دریانوردی، فلات قاره، نیروهای دریایی سپاه و ارتش و مرزبانی برای گشت در دریا بر اساس مختصات دریافت شده از رادار اعزام شدند.
زارعی با اشاره به اینکه استان بوشهر فاقد بالگرد شب پرمجهز به نورافکن است تاکید کرد: با روشن شدن هوا برای گشت هوایی بالگرد به منطقه اعزام شد.
وی با اشاره به اینکه عمق آب دریا در محدوده یاد شده 40 متر است گفت: احتمال اینکه بالگرد یاد شده پس از نقص فنی در سیستم برقی، غرق شده باشد وجود دارد.
مجتمع نفتی ابوذر در 75 کیلومتری غرب جزیره خارگ، شامل سه سکوی اصلی بهره‌برداری AB،  AAو AC است که از این میدان بیشترین میزان نفت کشور در خلیج فارس تولید می‌شود.
کشف جسد یکی از سرنشینان بالگرد
بر اساس آخرین اخبار ارسالی رئیس اداره عملیات جست‌وجو و نجات دریایی اداره کل بنادر دریانوردی استان بوشهر از کشف جسد یکی از سرنشینان بالگرد مفقود شده شرکت نفت فلات قاره در خلیج فارس خبر داد.
حسین طالب‌نژاد اظهار داشت: با تلاش تیم عملیات جست‌وجو و نجات دریایی بندر بوشهر جسد یکی از سرنشینان بالگرد متعلق به شرکت نفت فلات قاره که شب سه‌شنبه در نزدیکی سکوی نفتی ابوذر دچار حادثه شده بود، پیدا شد.
طالب‌نژاد اضافه کرد: جست‌وجو برای یافتن 3 سرنشین دیگر بالگرد مفقود شده ادامه دارد.
در اثر این حادثه کاپیتان علی عزتی خلبان، صفر پایخوان کمک خلبان، خورشید حسینی و رسول شجرات از کارکنان شرکت ملی حفاری ناپدید شدند.
در حال حاضر 16 فروند شناور و 2 فروند بالگرد نیروی دریایی و شرکت نفت فلات قاره تلاش خود را برای یافتن اجساد احتمالی حادثه‌دیدگان ادامه می‌دهند. این بالگرد از نوع آگوستا است و متعلق به شرکت هلی‌کوپتری تارا و در اجاره شرکت نفت فلات قاره ایران بود که در حال انتقال بیمار به سکوی ابوذر به بوشهر سقوط کرد.