اقتصاد در آینه رسانهها
خودکفایی برنج به مصلحت کشور نیست!
روزنامه تعادل
پس از آنکه کلانتری وزیر اسبق کشاورزی و رئیس کمیته احیاء دریاچه ارومیه، خودکفایی در تولید گندم را اقدامی ناممکن و «مزخرف» دانسته بود، چشممان به اظهار نظری مشابه در موضوع تولید برنج روشن شد! تعادل به نقل از عباس كشاورز معاون وزير جهاد كشاورزي نوشته است: خودكفايي در توليد برنج، نه عملي است و نه به مصلحت كشور است. گزارشهاي وزارت كشاورزي نشان ميدهند كه كشت برنج كه قبلا در 16 استان كشور رواج داشت، فقط در 2 استان گيلان و مازندران است كه مزيت نسبي دارد و كشت آن در بقيه نقاط ايران، حاصلي جز هدر رفتن منابع آب كشور ندارد... طبق برنامهريزيهاي وزارت كشاورزي، حجم توليد برنج در 2 استان شمالي كشور، در يك افق 10ساله، از 1/7ميليون تن فعلي به 2/4ميليون تن خواهد رسيد و اين ميزان پاسخگوي 65 درصد نياز جمعيت آن روز ايران خواهد بود.
آمادهباش برای گرانی خودرو پس از توافق هستهای!
دنیای اقتصاد
برخلاف خیالپردازیهایی که این روزها درباره روزهای خوش بعد از توافق هستهای در سطح جامعه مطرح میشود، دنیای اقتصاد از سناریوی خودرو پس از توافق خبر میدهد: به نظر میرسد که مشتریان مدتهاست کاهش قیمت خودروهای داخلی را به لغو تحریمها گره زدهاند. توقعی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نسبت آن با واقعیتهای اقتصادی حال حاضر کشور را رد میکنند و معتقدند که در صورت توافق هستهای و رفع تحریمها نه تنها کاهش قیمت نخواهیم داشت بلکه متناسب با دیگر مباحث اقتصادی موجود در کشور با افزایش قیمت خودرو نیز روبهرو خواهیم بود.
در همین راستا خودروسازان نیز توقع کاهش قیمت را با واقعیتهای کنونی اقتصادی کشور منطبق نمیخوانند و معتقدند در صورتی باید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم که نرخ ارز، نرخ تورم و هزینه تولید خودرو کاهش یابد حال آنکه نه تنها تغییری در این زمینهها ایجاد نشده بلکه همراه با تورم 15درصدی در کشور شاهد افزایش هزینههای تولید خودرو نیز بودهایم. از سوی دیگر با توجه به تحریم صنعت خودرو، تولیدکنندگان با توجه به خودکفایی در تامین قطعات خودرو، محدودیتهای بینالمللی را در صنعت خودرو بیتاثیر میخواندند حال آنکه ظاهرا لغو تحریمها نیز بر روند تولید خودرو اثری نخواهد داشت.در این بین هر چند روند مذاکرات طی چند روز گذشته خبر از بهبود وضعیت اقتصادی و رونق در بسیاری از بازارها میدهد، اما خودروسازان همچنان بار کمبود نقدینگی سه سال گذشته را بر دوش میکشند و با توجه به فضای کسبوکار، نرخ تورم، ارز و افزایش قیمت مواد اولیه در سال جاری همچنان برگه درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت را روی میز شورای رقابت گذاشتهاند. آنها معتقدند که توافق هستهای هر چند تاثیر اندکی در بهتر شدن ارتباطات بینالمللی آنها ایجاد میکند اما تاثیری در قیمت محصولات آنها ایجاد نمیکند. بنابراین آنگونه که مشخص است توقع کاهش قیمتها نه از سوی خودروسازان عملی است و نه از سوی کارشناسان با واقعیتهای اقتصادی این روزهای کشور منطبق است.
بسته خروج از رکود هم تاثیری نداشت
آفتاب یزد
باگذشت مدتی قابل توجه از تصویب و ابلاغ بسته خروج از رکود، انتظار این است که گره از اوضاع نابسامان صنایع کشور گشوده شده و رونق جای رکود را بگیرد. با این حال دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استمرار رکود دربخشهای مختلف اقتصاد از جمله ۱۴ گروه صنعتی به آفتاب یزد گفته: در حال حاضر صنایع ما در رکود به سر میبرند و آمارها نشان میدهد در ۱۰ گروه صنعتی رکود عمیق حاکم است.
محمدرضا مرتضوی تصریح کرده است: رکود بسیاری از صنایع پیشران همچون صنایع سیمان، خودرو، فلزات و بسیاری از صنایع وابسته به بازار مسکن را درگیر کرده است. واحدهای تولیدی هم از این امرمستثنی نیستند وعموما محصولات تولیدی بازار فروش ندارند، به همین جهت واحدهای فعال تولیدی و صنعتی با رکود مواجه هستند. عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور، رکود تورمی است. هر چند که دولت در ۳ سال اخیر تلاش کرده تا تورم را مهار کند اما، بیتوجهی به مهار رکود سبب شده تا کاهش تورم چندان محسوس و تاثیرگذار نباشد و واحدهای تولیدی همچنان در رکود به سر ببرند. بسته سیاستهای خروج غیرتورمی از رکود که مدتها پیش توسط دولت مطرح شده سرانجام پس از دو سال تصویب شده و آییننامههای آن نیز آماده است، اما نتوانسته موفقیت چندانی در خروج از رکود داشته باشد.
خارجیها آمدند اما سرمایهگذاری نکردند!
روزنامه اعتماد
علیرغم هیاهو و ذوقزدگی مدعیان اصلاحات برای سفر هیئتهای خارجی به کشور و اختصاصا تیترها و مقالههای فراوان به این موضوع و امید بستن به سرازیر شدن پول به کشور توسط این سرمایهگذاران، ظاهرا این روند هیچ گشایشی در پی نداشته و هیئتهای خارجی تاکنون اقدام به سرمایهگذاری در این موضوع نکردهاند! اعتماد در اینباره نوشت: در حالي كه مذاكرات ١+٥ روزهاي پاياني خود را ميگذراند، خبرهاي مختلفي در خصوص ورود شركتهاي مختلف در بخشهاي مختلف اقتصادي به گوش ميرسد. در حالي كه بعد از برگزاري اجلاس داووس در سال٩٠ و حضور حسن روحاني رئيسجمهور به يكباره شاهد افزايش تعداد هيئتهاي تجاري خارجي به ايران بوديم اما تاكنون حضور هيئتهاي تجاري اروپايي و آسيايي و حتي آمريكايي در ايران صددرصد نشده است و گويا اين سرمايهگذاران قصد دارند تا همزمان با قطعي شدن توافق و لغو تحريمها به ايران بيايند. در عين حال همانطور كه به نظر ميرسيد سرمايهگذاران خارجي با رصد شرايط ايران در بخشهايي تمايل به حضور دارند كه طي سالهاي گذشته با توجه به تحريم مورد بيلطفي جهاني قرار گرفته است و در عين حال سرمايهگذاران قصد دارند تا با ورود به بخشهاي اقتصادي منافع بلندمدت خود را تضمين كنند.
روزنامه تعادل
پس از آنکه کلانتری وزیر اسبق کشاورزی و رئیس کمیته احیاء دریاچه ارومیه، خودکفایی در تولید گندم را اقدامی ناممکن و «مزخرف» دانسته بود، چشممان به اظهار نظری مشابه در موضوع تولید برنج روشن شد! تعادل به نقل از عباس كشاورز معاون وزير جهاد كشاورزي نوشته است: خودكفايي در توليد برنج، نه عملي است و نه به مصلحت كشور است. گزارشهاي وزارت كشاورزي نشان ميدهند كه كشت برنج كه قبلا در 16 استان كشور رواج داشت، فقط در 2 استان گيلان و مازندران است كه مزيت نسبي دارد و كشت آن در بقيه نقاط ايران، حاصلي جز هدر رفتن منابع آب كشور ندارد... طبق برنامهريزيهاي وزارت كشاورزي، حجم توليد برنج در 2 استان شمالي كشور، در يك افق 10ساله، از 1/7ميليون تن فعلي به 2/4ميليون تن خواهد رسيد و اين ميزان پاسخگوي 65 درصد نياز جمعيت آن روز ايران خواهد بود.
آمادهباش برای گرانی خودرو پس از توافق هستهای!
دنیای اقتصاد
برخلاف خیالپردازیهایی که این روزها درباره روزهای خوش بعد از توافق هستهای در سطح جامعه مطرح میشود، دنیای اقتصاد از سناریوی خودرو پس از توافق خبر میدهد: به نظر میرسد که مشتریان مدتهاست کاهش قیمت خودروهای داخلی را به لغو تحریمها گره زدهاند. توقعی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نسبت آن با واقعیتهای اقتصادی حال حاضر کشور را رد میکنند و معتقدند که در صورت توافق هستهای و رفع تحریمها نه تنها کاهش قیمت نخواهیم داشت بلکه متناسب با دیگر مباحث اقتصادی موجود در کشور با افزایش قیمت خودرو نیز روبهرو خواهیم بود.
در همین راستا خودروسازان نیز توقع کاهش قیمت را با واقعیتهای کنونی اقتصادی کشور منطبق نمیخوانند و معتقدند در صورتی باید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم که نرخ ارز، نرخ تورم و هزینه تولید خودرو کاهش یابد حال آنکه نه تنها تغییری در این زمینهها ایجاد نشده بلکه همراه با تورم 15درصدی در کشور شاهد افزایش هزینههای تولید خودرو نیز بودهایم. از سوی دیگر با توجه به تحریم صنعت خودرو، تولیدکنندگان با توجه به خودکفایی در تامین قطعات خودرو، محدودیتهای بینالمللی را در صنعت خودرو بیتاثیر میخواندند حال آنکه ظاهرا لغو تحریمها نیز بر روند تولید خودرو اثری نخواهد داشت.در این بین هر چند روند مذاکرات طی چند روز گذشته خبر از بهبود وضعیت اقتصادی و رونق در بسیاری از بازارها میدهد، اما خودروسازان همچنان بار کمبود نقدینگی سه سال گذشته را بر دوش میکشند و با توجه به فضای کسبوکار، نرخ تورم، ارز و افزایش قیمت مواد اولیه در سال جاری همچنان برگه درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت را روی میز شورای رقابت گذاشتهاند. آنها معتقدند که توافق هستهای هر چند تاثیر اندکی در بهتر شدن ارتباطات بینالمللی آنها ایجاد میکند اما تاثیری در قیمت محصولات آنها ایجاد نمیکند. بنابراین آنگونه که مشخص است توقع کاهش قیمتها نه از سوی خودروسازان عملی است و نه از سوی کارشناسان با واقعیتهای اقتصادی این روزهای کشور منطبق است.
بسته خروج از رکود هم تاثیری نداشت
آفتاب یزد
باگذشت مدتی قابل توجه از تصویب و ابلاغ بسته خروج از رکود، انتظار این است که گره از اوضاع نابسامان صنایع کشور گشوده شده و رونق جای رکود را بگیرد. با این حال دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استمرار رکود دربخشهای مختلف اقتصاد از جمله ۱۴ گروه صنعتی به آفتاب یزد گفته: در حال حاضر صنایع ما در رکود به سر میبرند و آمارها نشان میدهد در ۱۰ گروه صنعتی رکود عمیق حاکم است.
محمدرضا مرتضوی تصریح کرده است: رکود بسیاری از صنایع پیشران همچون صنایع سیمان، خودرو، فلزات و بسیاری از صنایع وابسته به بازار مسکن را درگیر کرده است. واحدهای تولیدی هم از این امرمستثنی نیستند وعموما محصولات تولیدی بازار فروش ندارند، به همین جهت واحدهای فعال تولیدی و صنعتی با رکود مواجه هستند. عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور، رکود تورمی است. هر چند که دولت در ۳ سال اخیر تلاش کرده تا تورم را مهار کند اما، بیتوجهی به مهار رکود سبب شده تا کاهش تورم چندان محسوس و تاثیرگذار نباشد و واحدهای تولیدی همچنان در رکود به سر ببرند. بسته سیاستهای خروج غیرتورمی از رکود که مدتها پیش توسط دولت مطرح شده سرانجام پس از دو سال تصویب شده و آییننامههای آن نیز آماده است، اما نتوانسته موفقیت چندانی در خروج از رکود داشته باشد.
خارجیها آمدند اما سرمایهگذاری نکردند!
روزنامه اعتماد
علیرغم هیاهو و ذوقزدگی مدعیان اصلاحات برای سفر هیئتهای خارجی به کشور و اختصاصا تیترها و مقالههای فراوان به این موضوع و امید بستن به سرازیر شدن پول به کشور توسط این سرمایهگذاران، ظاهرا این روند هیچ گشایشی در پی نداشته و هیئتهای خارجی تاکنون اقدام به سرمایهگذاری در این موضوع نکردهاند! اعتماد در اینباره نوشت: در حالي كه مذاكرات ١+٥ روزهاي پاياني خود را ميگذراند، خبرهاي مختلفي در خصوص ورود شركتهاي مختلف در بخشهاي مختلف اقتصادي به گوش ميرسد. در حالي كه بعد از برگزاري اجلاس داووس در سال٩٠ و حضور حسن روحاني رئيسجمهور به يكباره شاهد افزايش تعداد هيئتهاي تجاري خارجي به ايران بوديم اما تاكنون حضور هيئتهاي تجاري اروپايي و آسيايي و حتي آمريكايي در ايران صددرصد نشده است و گويا اين سرمايهگذاران قصد دارند تا همزمان با قطعي شدن توافق و لغو تحريمها به ايران بيايند. در عين حال همانطور كه به نظر ميرسيد سرمايهگذاران خارجي با رصد شرايط ايران در بخشهايي تمايل به حضور دارند كه طي سالهاي گذشته با توجه به تحريم مورد بيلطفي جهاني قرار گرفته است و در عين حال سرمايهگذاران قصد دارند تا با ورود به بخشهاي اقتصادي منافع بلندمدت خود را تضمين كنند.