kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۶۲۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
دبیر انجمن برنج:

امسال حتی به یک گرم برنج وارداتی نیاز نداریم

دبیر انجمن برنج ایران گفت: با توجه به موجودی انبارها از سال‌های قبل و تولید سال جاری، امسال حتی به یک گرم برنج وارداتی نیاز نداریم.

جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با فارس درباره وضعیت برنج در کشور اظهار کرد: هنوز یک میلیون تن از برنج‌های مازاد وارداتی از سال‌های 92 و 93 باقی مانده است و با تولید حدود دومیلیون تن برنج داخلی در سال جاری،  امسال حتی به یک گرم برنج وارداتی نیاز نداریم.
دبیر انجمن برنج ایران افزود: وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید برنج ایران را امسال حدودیک میلیون و 700 هزار تن برآورد کرده، در حالی که با توجه به بارندگی خوب در فروردین و اردیبهشت امسال در استان‌های شمالی و همچنین سه روز بارندگی خوب در تیر ماه باید بگویم که میزان تولید برنج امسال کاهش ندارد.
علیزاده شایق تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دلیل خشکسالی و محدودیت منابع آبی امسال از 14 استان که کشت برنج در آنها انجام می‌شود، به غیر از استان‌های شمالی خواسته بود که برنج نکارند، اما تمامی این استان‌ها اقدام به کشت برنج کرده‌اند و بنابراین تولید این استان‌ها مثل سال‌های قبل به قوت خود باقی است.
وی با اشاره به واردات 235 هزار تنی برنج در سه ماهه نخست امسال ادامه داد: اگر واردات برنج با این روند ادامه یابد، احتمال واردات یک میلیون تن برنج در سال جاری وجود دارد. وقتی آماری را گمرک در مورد واردات اعلام می‌کند، یعنی تمام کارها قانونی انجام شده است.
دبیر انجمن برنج ایران با انتقاد از اینکه آمار درستی از سرانه مصرف برنج در کشور وجود ندارد، افزود: وزیر جهاد کشاورزی و معاونانش باید با هم همدل شوند و همگی در اعلام آمار و ارقام یک رقم را اعلام کنند.
علیزاده شایق تصریح کرد: بازار برنج همچنان راکد است و یقینا با تولید برنج امسال یک شوک قیمتی به بازار وارد می‌شود و قیمت برنج تا حدودی کاهش می‌یابد.