kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
حذف سهمیه‌بندی نتیجه عکس داد

مصرف بیش از 6/5 میلیارد لیتر بنزین در سال جاری

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حکایت از آن دارد که اعمال سیاست‌های مختلف قیمتی و غیر قیمتی دولت به منظور مدیریت مصرف بنزین در کشور تاکنون جواب نداده است.


براساس گزارش رسمی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که در سایت وزارت نفت منتشر شده است، از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود افزایش قیمت بنزین به بیش از یکهزار تومان و حذف سهمیه بنزین شش میلیون خودرو و موتورسیکلت، اما مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی به جای کاهش با افزایش همراه بوده است.
از این رو از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 6 میلیارد و 650 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که متوسط مصرف این محصول پرطرفدار نفتی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته رشدی حدود سه درصد داشته است.
از سوی دیگر با توجه به ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی دولت موسوم به تدبیر و امید مبنی بر ابطال سهمیه‌های بنزین 700 تومانی ذخیره‌سازی شده در کارت‌های سوخت تا پایان شهریور ماه، پیش‌بینی می‌شود همزمان با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی، یک جهش جدید در مصرف بنزین کشور به ثبت برسد.
سید ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آخرین اظهارنظر خود با اشاره به کاهش حدود 700 میلیون لیتری سهمیه بنزین 700 تومانی کارت‌های سوخت در طول یک ماه ابتدایی آغاز طرح آزادسازی قیمت‌ها، گفته است: تا پایان خرداد ماه سال جاری سهمیه بنزین 700 تومانی کارت‌ها به یک میلیارد و 650 میلیون لیتر کاهش یافته است.
بر این اساس با به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی قطعاً میزان مصرف سهمیه‌های 700 تومانی کارت‌ها هم شتاب می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود متوسط مصرف بنزین بار دیگر با ثبت رکوردهای جدید از مرز 70 میلیون لیتر در روز عبور کند.به گزارش مهر، همزمان با آغاز جهش جدید مصرف بنزین در کشور اما تولید این فرآورده نفتی در طول دو سال ابتدایی فعالیت دولت تدبیر و امید هیچ گونه افزایشی نیافته است و حتی با انجام تعمیرات اساسی پرحاشیه در برخی از پالایشگاه‌های نفت میزان موجودی ذخایر بنزین کشور رو به کاهش است.
در این بین مهم‌ترین استراتژی دولت به منظور تأمین بنزین مورد نیاز کشور در کنار افزایش قیمت‌ها و اعمال محدودیت‌های مصرف، به جای احداث، تکمیل و راه‌اندازی پالایشگاه‌های نیمه کاره و مجتمع‌های در دست ساخت افزایش تولید بنزین، واردات این فرآورده نفتی از خارج کشور است.
در شرایط فعلی احداث پالایشگاه‌های نفت آناهیتای کرمانشاه، نفت سنگین خوزستان، نفت سنگین هرمز «بهمن گنو»، پالایشگاه میعانات گازی پارس شیراز، طرح تثبیت پالایشگاه‌های نفت اصفهان و آبادان، پالایشگاه شهریار تبریز، کاسپین گلستان، مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس، مجتمع بنزین‌سازی پالایشگاه‌های اصفهان و واحد آلکیلاسیون پالایشگاه آبادان به دلایل مختلف فنی، عملیاتی و تأمین منابع مالی و اعتباری به طور کامل متوقف و یا از پیشرفت لاک‌پشتی برخوردار هستند.از سوی دیگر؛ ساخت پالایشگاه‌های نفت ایران در مالزی و سوریه هم به گفته عباس کاظمی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به دلایل نامشخصی به حالت تعلیق درآمده است.در این بین با توقف تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل مشکلات زیست محیطی، هم اکنون حجم واردات بنزین کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.