kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۰۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
رئیس پلیس ترافیک شهری:

طرح ترافیک شکست خورده است

مدتی است که شهرداری تهران از طرح جدیدی خبر می‌دهد و بناست بر اساس این طرح که به اختصار (LEZ) نامیده می‌شود، مجوز ورود خودروها به محدوده‌های ترافیکی بر اساس میزان آلایندگی‌شان صادر شود؛ طرحی که گرچه ممکن است موفق تر از طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به نظر برسد اما دارای معایب و اشکالاتی نیز هست که در حالت خوش‌بینانه زیرساخت‌های اجرای آن فعلا در پایتخت وجود ندارد.

پلیس راهور ناجا موضع خود در خصوص این طرح را اعلام و سرهنگ علیرضا جهانگیری، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا در گفت‌وگو با ایسنا آن را تشریح کرد.
جهانگیری در این گفت‌وگو اجرای طرح‌هایی نظیر (ال.ای.زد) را کافی نمی‌داند و معتقد است که باید پایتخت را نجات داد.
وی با اشاره به تقسیم‌بندی خودروها به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز گفت: احساس می‌کنم این طرح نیازمند مطالعه است و در حال حاضر نیز در مرحله اجرا قرار ندارد. نباید تصور کنیم که با اجرای این طرح تمام محدودیت‌ها از بین می‌رود بلکه باز هم یک سری محدودیت برای خودروها وجود دارد و اتفاقا محدودیت نیز بیشتر است.
رئیس پلیس ترافیک شهری ناجا همچنین اظهار داشت: با توجه به اینکه پلاک خودرو به نام افراد ثبت شده، امکان اینکه میزان آلایندگی آنها از طریق پلاک تشخیص داده شود، سخت است و به همین دلیل نیازمند یک برنامه‌ریزی و نرم‌افزار در این خصوص خواهیم بود،لذا در حال حاضر امکان شناسایی میزان آلایندگی خودروها از روی پلاک وجود ندارد و باید از یک سری پارامترهای دیگر برای این کار استفاده کرد که این اقدام نیازمند کار کارشناسی و برنامه نویسی برای دوربین‌هاست.
به گفته جهانگیری، در این طرح برای موتور سیکلت‌ها نیز هیچ برنامه‌ریزی و اقدام مناسبی صورت نگرفته و تنها خودروها با محدودیت روبه رو خواهند شد در حالی که بسیاری از موتور سیکلت‌ها آلایندگی به مراتب بالاتر از یک خودرو دارند.
جهانگیری به موضوعی مهمتر از اجرای طرح ال.ای.زد اشاره کرد و گفت: زمانی که محدوده‌های طرح ترافیک و زوج و فرد در پایتخت اعمال شد، هدف کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و نیز تراکم وسایل نقلیه در هسته مرکزی پایتخت بود، اما این طرح عملا شکست خورد چرا که نمی‌شود، تمام ادارات و زیر مجموعه‌های سه قوه، مجهز‌ترین بیمارستانها و آزمایشگاه‌ها، مراکز خرید و... را در هسته مرکزی پایتخت بسازیم و بعد توقع داشته باشیم کسی وارد این محدوده نشود و تراکم کم باشد. با این شرایط تنها یک منبع درآمد ایجاد خواهد شد که خودروها مجوز ورود به این محدوده را خریداری کرده و مجاز به ورود به این محدوده شوند.
رئیس پلیس ترافیک شهری ادامه داد: به نظر من بهتر است به فکر تمرکززدایی از مرکز پایتخت و هسته مرکزی آن که امروزه به نام محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک شناخته می‌شود، باشیم. باید جهات حرکت ترافیک را بر عکس کنیم و به جای اینکه هر روز شاهد سرریز جمعیت از حاشیه شهر به هسته مرکزی باشیم این جهت را معکوس کرده و هسته مرکزی پایتخت تغییر کاربری دهد و از اداری و تجاری و دولتی به مسکونی بدل شود.
وی تاکید کرد که این راه حل‌ها یک شبه و مقطعی نیست و حداقل بین 10 تا 15 سال زمان احتیاج دارد.