kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸

عبدالله نوری: روحانی کاتالیزور است(خبر ویژه)

عبدالله نوری می‌گوید اصلاح‌طلبان نباید سرمایه‌ سیاسی خود را پشت سر روحانی جمع کنند و روحانی یک کاتالیزور برای گذار است. او همچنین می‌گوید اصلاح‌طلبان باید با حاکمیت اعتمادسازی کنند و برخلاف سیاست‌ گذشته تحریم انتخابات، در انتخابات حضور داشته باشند.

وزیر کشور دولت اصلاحات در مصاحبه با اندیشه پویا گفته است: امروز مجموعاً اصلاح‌طلبان کم‌ صحبت می‌کنند. شاید احساس می‌کنند زمینه‌ای در حاکمیت برای شنیدن صحبت‌هایشان نیست یا محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود خیلی وارد مسائل نشوند.
وی درباره روحانی گفته است: اینکه برخی نیروهای اصلاح‌طلب نخواهند سرمایه سیاسی‌شان را پشت‌ سر آقای روحانی جمع بکنند، حرف غلطی نیست. اگر یکی بگوید که نباید به‌گونه‌ای وانمود شود که همه خواسته‌های اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی خلاصه شده، حرف درستی است. اما یک زمان یکی می‌گوید از دولت آقای روحانی حمایت نشود، من مخالف این نگاه هستم. از دولتی که در جهت بهبود اوضاع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مناسبات بین‌المللی گام‌هایی برداشته، وظیفه همه ما است که حمایت کنیم و اصلاح‌طلبان هم این کار را می‌کنند. اما اینکه برنامه‌ها و عملکرد آقای روحانی مساوی با همه خواسته‌های اصلاح‌طلبان است، قطعاً چنین نیست. آیا اصلاح‌طلبان باید خواسته‌هایشان را محدود کنند به آن چیزی که دولت روحانی انجام می‌دهد؟ نه! خواسته‌ها باید سر جای خودش باشد.
مدیرمسئول روزنامه توقیف شده خرداد همچنین اظهار داشت: جریان اصلاحات چون اصلاح‌طلب است و دنبال فروپاشی نیست، باید برای حرکت گام‌به‌گام برنامه‌ریزی کند و به این منظور باید با طرف مقابل در چارچوب اصول اصلاح‌طلبی تعامل کند و از ستیز فاصله بگیرد. کشاندن اصلاح‌طلبان به بگو‌مگوهای سیاسی و عکس‌العمل‌های تند، هدف برخی جریانات افراطی مقابل است برای غبارآلود کردن فضای سیاسی کشور و خارج از نظام‌ نشان دادن جریانات اصلاح‌طلب. اصلاح‌طلبان باید بین خودشان همکاری را تقویت کنند و با طرف مقابل هم رقابت سالم داشته باشند و اعتمادسازی کنند.
وی خواستار تشکیل مجلسی شبیه ترکیب دولت شد و درباره روحانی اظهار داشت: سعی می‌کنم خوش‌بین باشم که آقای روحانی کاتالیزوری باشند برای گذار به شرایط مناسب‌تر. امیدواری و خوش‌بینی من امید یک آدم مستأصل نیست. مستأصل را قبول ندارم، امید یک فردی که نسبت به آینده کشورش واقعاً نگران است. فقط امیدوارم و واقعاً نمی‌دانم چه می‌شود.
گفتنی است دوره وزارت نوری، دوره تشدید افراطی‌گری و تشنج در کشور بود که سرانجام همین روند منجر به آشوب تیرماه 1378 شد. روزنامه متبوع نوری در آن آشوب وابسته به آمریکا و انگلیس و اسرائیل، مانند برخی دیگر از نشریات زنجیره‌ای درصدد کشته‌سازی دروغین بود ضمن اینکه این روزنامه به حمایت از اسرائیل در مقابل فلسطین، گروهک نهضت آزادی و تحریف مکتب امام پرداخت. روند فعالیت‌های نوری منجر به محاکمه وی شد. او در دادگاه مواضعی به غایت رادیکال گرفت.
درحالی که نوری اکنون تظاهر به اصلاح‌طلبی و اعتمادسازی و عقلانیت می‌کند، احمد پورنجاتی- از اعضای فراکسیون مشارکت در مجلس ششم- 19 اسفند 91 در مصاحبه با روزنامه بهار تأکید کرد: «آقای عبدالله نوری زمانی که دفاعیاتش را برای روزنامه خرداد می‌نوشت به من گفت این دفاعیات را بخوان. به آقای نوری گفتم شما باید الان تصمیم بگیرید، این چیزی که نوشته‌اید به عنوان دفاعیات برای روزنامه خرداد مفهومش این است که خداحافظ حاکمیت و اگر یک مقدار بخواهیم بدبینانه‌تر برخورد کنیم خداحافظ انقلاب! تصمیمات را باید درست بگیریم نمی‌شود آن‌طوری تصمیم بگیریم و قبلش در بازنگری قانون اساسی از ولایت مطلقه دفاع کنیم یا در دوره چهارم مجلس را برگزار کنیم بعدها گارد اصلاح‌طلبی ویژه بگیریم. من در دفتر رهبری بودم از آقای نوری تجلیل می‌شد که چه مرد مدبری است بعد یک دفعه آقای نوری رسیده به این‌جا. این است که ته ماجرا مردم می‌گویند این رفتارها اصالت ندارد و فقط برای رسیدن به قدرت است. مردم باید دلشان پاک شود که هدف کنش اصلاح‌طلبان کسب قدرت نیست».