kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر عنوان شد

تولید مواد مخدر زیر چتر حمایت ناتو و آمریکاست

دادستان کل کشور تاکید کرد: تولید مواد مخدر در افغانستان زیر چتر حمایت ناتو و آمریکایی‌ها انجام می‌شود لذا باید آنها پاسخگوی این پرسش باشند که چه اقداماتی را در جهت مبارزه با مواد مخدر در این کشور انجام داده‌اند.

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اراده قوه قضائیه و نظام جمهوری اسلامی در برخورد با قاچاق مواد مخدر اظهار داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی گام‌های بلندی برای مبارزه با مواد مخدر در کشورمان انجام شده است و به‌کارگیری بخش قابل توجهی از ظرفیت دستگاه قضا و همچنین احکام قاطع صادر شده برای قاچاقچیان نشان‌‌دهنده این اراده در جمهوری اسلامی ایران است.
وی با انتقاد از افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان به‌دنبال حضور نیروهای ناتو و آمریکا در این کشور گفت: تولید مواد مخدر در افغانستان زیر چتر حمایت ناتو و آمریکایی‌ها انجام می‌شود لذا باید آنها پاسخگوی این پرسش باشند که چه اقداماتی را در جهت مبارزه با مواد مخدر در این کشور انجام داده‌اند.
رئیسی ادامه داد: همچنین کشورهای اروپایی باید به این سؤال پاسخ دهند که اگر ما به‌عنوان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در دنیا مورد تشویق قرار می‌گیریم و علاوه بر هزینه‌های مالی شهدای بسیاری را تقدیم این راه کرده‌ایم، کشورهای اروپایی چه ‌مایه‌ای در این موضوع گذاشته و خواهند گذاشت.
دادستان کل کشور همچنین با انتقاد از صدور قطعنامه‌های حقوق بشر درباره احکام قاچاقچیان اظهار داشت: چگونه است ایران در موضوع مبارزه با مواد مخدر مورد تشویق کشورهای دنیا قرار می‌گیرد ولی در مقابل به‌دنبال احکام صادره برای قاچاقچیان بازخواست می‌شود و قطعنامه علیه ما صادر می‌کنند؟ لذا این دو یک پارادوکس بزرگ است که باید به آن پاسخ داد.
رئیسی گفت: جامعه عاری از مواد مخدر که یک شعار بین‌المللی است نیازمند الزاماتی است که نخستین آن برخورد قاطع با قاچاقچیان و علاوه بر آن تبادل اطلاعات در خصوص فعالیت قاچاق و منابع مالی باندهای قاچاق مواد مخدر است.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران در حال جهاد بزرگی است و اگر جامعه جهانی اقدامی در حمایت از این تلاش انجام ندهد، مردم اروپا نخستین قربانیان مواد مخدر خواهند بود.
رئیسی با تأکید بر لزوم به وجود آمدن اراده جدی و بین‌المللی در امر مبارزه با مواد مخدر، خطاب به نماینده سازمان ملل و سفرای حاضر در این مراسم گفت: من از نماینده سازمان ملل و سفرای حاضر می‌خواهم که اقدامات جهادگرانه نیروهای مسلح، مرزبانان و قضات کشورمان را به کشورهای متبوع خود گزارش کنند و انتظارات جدی ما برای حضور و کمک کشورهای خود را نیز به آنها اطلاع دهند.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: البته ما از کشورهای دیگر کمک مادی نمی‌خواهیم ولی توقع داریم حداقل اقدامات ما را در مبارزه با مواد مخدر مورد نکوهش قرار نداده و علیه ما قطعنامه صادر نکنند.
پیام رئیس جمهور به همایش
 روز جهانی مبارزه با مواد مخدر
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان  در پیامی به همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت : روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، فرصتی مغتنم برای گسترش آگاهی و جلب حمایت عمومی علیه آسیب‌های ویرانگر مواد مخدر و همچنین ارایه راهکارهای کارساز در پیکار بی‌امان و همه‌جانبه با این معضل بزرگ اجتماعی است.
وی افزود : هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران به موازات اقدامات و تدابیر مقابله‌ای، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی بومی و جلب مشارکت حداکثری سازمان‌های مردم نهاد، برنامه‌های فراگیر پیشگیری، درمان و کاهش این آسیب‌ را در دست اجرا دارد. بیش از ۸۵ درصد اقدامات توسط این سازمان‌ها انجام می‌گیرد که می‌تواند الگوی مناسب برای دیگر کشورها باشد.
روحانی با اشاره به آنکه شعار روز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال ۲۰۱۵ این است که «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از مواد مخدر سازیم». خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا جامعه جهانی همکاری مستمر جهت جلوگیری از ورود درآمدهای نامشروع حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیستم‌های مالی بین‌المللی در دستور کار خود قرار دهد .
وی در پایان تاکید کرد : با گرامیداشت یاد و خاطره بیش از ۳۷۰۰ شهید و ۱۲۰۰۰ جانباز دلاور کشورمان در راه مبارزه با مواد مخدر خواهان برداشتن گام‌های اساسی‌تر برای داشتن جهانی عاری از مواد مخدر هستیم.
97 درصد ایرانیان پاک هستند
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور  در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه امروز بیش از 100 تن مواد مخدر در کشور امحا می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم در حوزه‌های مختلف مبارزه، پیشگیری، درمان، مقابله و صیانت کاری کنیم که آثار شوم این بلای خانمان‌سوز را در جامعه به حداقل برسانیم.
وی افزود: در جامعه ما بیش از 97 درصد افراد پاک و سالم هستند و شیوع در ایران 50 درصد متوسط شیوع در دنیاست، با این حال همین رقم برای ما بالاست.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به همجواری ایران با افغانستان که بیش از 80 درصد مواد مخدر سنتی در آنجا تولید می شود اظهار کرد: به علت قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر، در معرض بیشترین تهدیدهاست و بیشترین مبارزه را انجام می دهد در حالی که کمترین همراهی و همکاری بین‌المللی را با خود دارد.
واکسن اعتیاد به هروئین و مرفین
 در ایران ساخته شد
علیرضا جزینی در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طبق گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در سال 2014 سطح کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان برای چهارمین سال متوالی افزایش یافته است، گفت: گزارشهای غیررسمی حاکی از تولید بالقوه 8 هزار تن مواد در سال 2015 بوده است.
وی در مورد اقدامات جمهوری اسلامی ایران در بخش کاهش عرضه، افزود : در نتیجه اقدامات صورت گرفته در سال 2014 میلادی دستگاه‌های مقابله کشورمان موفق به انجام 2هزار و 200 عملیات و کشف 506 تن انواع مواد مخدر از جمله 13/5 تن هروئین و 12/5 تن مرفین شده است.
جزینی ادامه داد: بیش از 2 هزار و 770 باند قاچاق متلاشی و بیش از 330 آشپزخانه تولید شیشه با 4 تن شیشه در این مدت منهدم شده است.
به گزارش فارس قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در 25 سال گذشته 29 هزار قبضه سلاح از قاچاقچیان کشف شده است، گفت: در 2 سال اخیر باندهای بین‌المللی قاچاق برای دستیابی به منافع غیرمشروع خود مسیرهای دریایی را به گزینه‌های ترانزیت مواد اضافه کرده‌اند.
جزینی خاطرنشان کرد: مراکز درمانی و کاهش آسیب‌ 2 هزار و 275 مرکز در سال 2009 به 6هزار و 773 مرکز در سال 2014 و همچنین در فاصله زمانی مذکور تعداد افراد پذیرش شده از 670 هزار نفر به 880 هزار نفر افزایش یافته است.
همچنین علیرضا جزینی در حاشیه مراسم روز جهانی مواد مخدر و در جمع خبرنگاران خبر از تولید واکسن هروئین و مرفین در انستیتو پاستور ایران داد.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این واکسن بر روی انسان و حیوان آزمایش شده و نتیجه ‌بخش بوده است گفت: وزارت بهداشت در صدور مجوز آن اقدام عاجلانه کند چرا که این واکسن ایمنی بدن را در مقابل مواد بالا می‌برد.
وی تاکید کرد: بعد از تزریق این واکسن اگر شخصی مرفین یا هروئین مصرف کند این مواد هیچ تاثیری روی بدن او نخواهد داشت.
جزینی در مورد قیمت این واکسن خاطرنشان کرد : این واکسن قیمت زیادی ندارد و به طور کلی ما نیز از آن حمایت‌های مادی خواهیم کرد.