kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۵۲۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
ماهواره‌های آماده پرتاب همچنان در بلاتکلیفی

تشکیل کنسرسیوم پس از ۲ سال با انتقاد از برنامه فضایی دولت قبل!

رئیس پژوهشگاه هوافضا از دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل کنسرسیوم ماهواره‌های دانشگاهی به منظور تعیین تکلیف ماهواره‌های آماده پرتاب که روی زمین مانده‌اند، خبر داد.
سرویس اجتماعی-

فتح‌الله امی در مورد تعیین تکلیف ماهواره‌های آماده پرتاب که تاکنون محقق نشده و بیش از دو سال روي زمين مانده، اظهار داشت: تعریف پروژه‌های فضایی و ساخت ماهواره‌های گوناگون در دولت قبل شکل کارشناسی نداشت(!)
وی افزود: در دولت قبل، دانشگاه‌ها به طور موازی به ساخت ماهواره‌های مشابه با سطح فناوری یکسان پرداختند که این اتفاق مورد انتقاد بود؛ البته دانشگاهیان مقصر نیستند و مشکل اصلی از مدیریت فضایی کشور بود که نتوانست به درستی از ظرفیت‌های دانشگاهی در حوزه فضایی بهره ببرد(!)
رئیس پژوهشگاه هوافضا بدون تعیین ضرب‌الاجل زمانی، با اشاره به دستور دیرهنگام روحانی گفت: اکنون به دستور رئیس جمهور، قرار است برای حل این مشکل، کنسرسیوم ماهواره‌ای دانشگاهی تشکیل شود که ما نیز به عنوان پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، پیشنهاد داده‌ایم محوریت این موضوع را بر عهده بگیریم. در این صورت قطعاً مساله کاربردهای فضایی و خدمات ماهواره ای بیش از پیش مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی بدون اشاره به ساختارشکنی برنامه فضایی کشور و تکه تکه کردن آن در دولت جدید بدون اجرای یک طرح فضایی جدی عنوان کرد: پژوهشگاه هوافضا پیش از این که در دولت قبل به آن شکل غیرکارشناسی به یک پژوهشکده، نزول جایگاه و رتبه داشته و  فعالیت‌های متنوع و کاربردی در زمینه‌های مختلف هوایی و فضایی داشته است.
امی از احیای مجدد بخش هوایی پژوهشگاه هوافضا خبر داد و افزود: هم‌اکنون برنامه‌های بسیار خوبی در هر دوبخش هوایی و فضایی داریم و به طور قطع در صورت تعریف هر پروژه از نیروهای توانمند هر دو حوزه هوایی و فضایی بهره خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: شکی نیست که این ظرفیت وجود دارد و ما با برنامه‌ریزی کارشناسی و همکاری‌های بین سازمانی، پروژه‌های متعدد را انجام خواهیم داد.
فضایی...شاید وقتی دیگر!
گفتنی است در دولت یازدهم با دستور رئیس‌جمهور سازمان فضایی کشور تکه تکه شد؛ به این ترتیب که سازمان فضایی ایران به زیرمجموعه محقر وزارت ارتباطات تبدیل شد و پژوهشگاه فضایی که حلقه اتصال دانشمندان فضایی مجموعه‌ای از دانشگاه‌های صنعتی کشور بود با کوچک‌سازی و واگذاری به نهادهای مختلف عملا منحل گردید.
اجزای پژوهشگاه فضایی شامل «پژوهشگاه هوافضا» پس از انحلال به وزارت علوم و تحقیقات و «پژوهشکده مهندسی» به جهاد دانشگاهی سپرده شد. همچنین قرار شد مرکز ملی فضایی در ذیل شورایعالی فضایی کشور ایجاد شود که به گفته جهانگیر جدی، بناست اواسط سال جاری، یک سال مانده به پایان کار دولت یازدهم، تازه آغاز به کار کند!
شایان ذکر است پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه معارفه رئیس سازمان فضایی گفته بود: نباید به گونه‌ای رفتار شود که فناوری فضایی به سرنوشت فناوری هسته‌ای دچار شود؛ در این راستا باید شعارهایی که لازم نیست داده نشود و پخته‌تر عمل کنیم که از حواشی به دور باشیم(!)
ارتباط مذاکرات هسته ای
 و برنامه فضایی ایران
روزنامه بوستون گلوب آمریکا در همان ایام، در مقاله‌ای با عنوان «ایران برنامه فضایی‌اش را کنسل کرد» ضمن زیر سؤال بردن اصل موفقیت‌های سازمان فضایی کشورمان، به تمجید از تصمیم روحانی در تکه‌تکه کردن سازمان فضایی کشور پرداخته بود.
در متن یادداشت منتشر شده در این روزنامه به صراحت ذکر شده بود: «تهران، پس از صرف هزینه‌های سنگین و تبلیغات وسیع، ۹ ژانویه برنامه فضایی خود را تعطیل کرد. این تعطیلی بی‌صدا، در مطبوعات ایران چندان مورد توجه قرار نگرفت. مقامات ایران نیروی کار و دارایی‌های نهادهای فعال در امور فضایی را میان چهار وزارتخانه، از جمله وزارت ارتباطات و وزارت دفاع، توزیع خواهند کرد.»
اعلام موضع بوستون گلوب، در شرایطی صورت گرفت که برخی منابع آگاه از درخواست مقامات آمریکایی از تیم ایرانی در حین مذاکرات هسته‌ای برای تعطیلی برنامه فضایی کشورمان به منظور ضربه زدن به توانایی موشکی ایران، پرده برداشته بودند. با این حال دولت و تیم مذاکره‌کننده بدون توضیح درخصوص علت همزمانی تغییر و تحولات مشکوک فضایی و اعلام دلایل تغییرات گسترده مذکور برخلاف وعده‌های اعلام شده سابق در دوره سرپرستی ترکان بر برنامه فضایی کشور، ادعاهای مذکور را تایید یا تکذیب نکردند.