kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳

ممنوعیت مصرف داروی سرطانزا در مزارع پرورش ماهی

کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از ممنوع شدن مصرف داروی «مالاشیت گرین اگزالات» در مزارع پرورش ماهی به دلیل خطر سرطان‌زایی آن خبر داد.

علیرضا آریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این دارو عمر بالای شش ماه در بدن ماهی دارد و خطر انتقال آن به انسان از طریق ماهیان قزل‌آلا بیشتر است. وی گفت: مصرف این داروی قارچ‌کش برای ماهیانی که به مصرف انسان می‌رسد می‌تواند باعث جهش سلولی و ایجاد سرطان شود.
این کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: با مصرف‌کنندگان داروی مالاشیت گرین اگزالات در مزارع پرورش ماهی برخورد خواهد شد و در صورت مشاهده آثاری از مصرف این دارو نسبت به معدوم‌سازی مزرعه نیز اقدام می‌شود.
وی ادامه داد: ممنوعیت استفاده از داروی مالاشیت گرین اگزالات یک تصمیم کشوری است. وی افزود: داروهای قارچ‌کش ترکیبی همچون سولفات مس همراه با نمک، پراکسید هیدروژن و فرمالین ماده‌های جایگزین برای ضد عفونی مزارع پرورش ماهی توصیه می‌شود.
کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در دو مزرعه شواهد حاکی از مصرف این قارچ‌کش شناسایی شده که خاطیان به مراجع قضایی معرفی شدند و از مصرف و توزیع تولیدات آنها جلوگیری شده است.
نابودی 34 هزار قطعه ماهی آلوده به ماده شیمیایی
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین از کشف 34 هزار قطعه ماهی پرورشی آلوده به ماده شیمیایی مالاشیت گرین در شهرستان البرز خبر داد.
بهمن نقیبی افزود: مصرف مالاشیت گرین در آبزی‌پروری از سال 1991 توسط سازمان‌های بین‌المللی غذا و دارو ممنوع اعلام شده و در کشور ما نیز استفاده از این ماده شیمیایی ممنوع است اما با وجود آن در برخی موارد شاهد مصرف این ماده سرطان‌زا در مزارع پرورش ماهی هستیم.
وی در خصوص اثرات زیانبار استفاده از این ماده غیرمجاز اظهار کرد: از این ماده شیمیایی به عنوان موتاژن (جهش‌زا) و کارسینوژن (سرطان‌زا) یاد می‌شود که می‌تواند موجب اختلالاتی نظیر شکستگی و به هم چسبیدن کروموزم‌ها شود.
نقیبی بیان کرد: این ماده شیمیایی پس از نمونه‌برداری و انجام آزمایشات مربوطه ثابت شده که پس از تشکیل پرونده، فرد متخلف به دلیل انتقال غیرمجاز ماهی و استفاده از مالاشیت گرین جهت بررسی به مراجع قضایی ارجاع و تمامی تولید آلوده آن واحد تولیدی با حضور پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان معدوم شد.