kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

درخواست 47 سازمان حقوق‌بشری عربی برای توقف فوری حملات آل‌سعود به یمن

۴۷ سازمان و ائتلاف حقوق بشری عربی خواهان توقف تجاوزگری نظامی عربستان به یمن شدند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی یمن، این ۴۷ سازمان و ائتلاف در بیانیه خود، تجاوزگری عربستان با مشارکت گروهی از کشورهای عربی مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا و تحت پوشش اتحادیه عرب به یمن را محکوم کردند. این بیانیه خاطرنشان کرده که تجاوزگری علیه یمن از ۹۰ روز پیش همچنان ادامه دارد و همه چیز زیر بمباران قرار دارد و شمار زیادی از غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان قربانی شده‌اند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «تجاوز سعودی‌ها باعث ویرانی آثار باستانی، تاسیسات شهری، خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، خطوط انتقال برق و پایانه‌های فرآورده‌های نفتی شده است و همه این جنایات در سایه محاصره ظالمانه هوایی و دریایی روی داده است. دارو و فرآورده‌های سوختی تمام شده، و اقتصاد فروپاشیده و آب آشامیدنی شهروندان نیز قطع شده است.» این سازمان‌ها و ائتلاف‌های عربی امضا‌کننده بیانیه خواهان توقف فوری تجاوزگری شدند که «۲۴ میلیون انسان را هدف قرار داده است.»
حمله هوایی به نمازجمعه
از سوی دیگر حمله جنگنده‌های  سعودی به چند استان در یمن موجب شهادت هفت غیرنظامی و نیز زخمی شدن 20 نفر دیگر شد. در این حملات نمازگزاران مسجد الجرد هنگام ادای نماز ظهر جمعه هدف قرار گرفته و این مسجد به طور کامل تخریب شد. سازمان ملل متحد اما در واکنش به این جنایات بار دیگر درباره وقوع فاجعه انسانی در یمن هشدار داد و از همه طرف‌ها خواست تا اقدامات نظامی را فوری متوقف کنند.
ارتش یمن و کمیته‌های مردمی نیز در واکنش، پادگان البیضا در پشت منطقه الخوبه و مراکز نظامی در منطقه جیزان عربستان را با موشک هدف قرار دادند. این نیروها همچنین خودروها و محل تجمع نظامیان سعودی را به همراه یک یگان نظامی در منطقه نجران عربستان با موشک هدف قرار دادند.  تشدید حملات سعودی‌ها در حالی است که یک مقام فرودگاه بین‌المللی صنعا روز جمعه گفت: «عربستان مانع فرود هواپیمای عمانی حامل هیئت شرکت‌کننده انصارالله در مذاکرات ژنو در فرودگاه بین المللی صنعا شد.» به گفته این منبع، هواپیمای مذکور دارای مجوز پرواز از مسقط پایتخت عمان و فرود در فرودگاه صنعا می‌باشد اما تا این لحظه دلایل رهگیری این هواپیما توسط عربستان مشخص نشده است.
به گزارش تسنیم، در حالی که جنگنده‌های عربستان با حمله به استان «البیضا» در یمن از عناصر القاعده پشتیبانی می‌کنند یک روزنامه سعودی به نقل از منابع نظامی این کشور از ورود «۴۰۰ نظامی آموزش دیده» از سوی عربستان به شهر عدن در جنوب یمن خبر داد. به گفته این منابع برنامه این 400 تن ورود علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح عنوان شده است.
 این روزنامه به نقل از منابع یاد شده افزود: «این ۴۰۰ نفر به تجهیزات نظامی مجهز شده‌اند.» این منابع گفتند: «یک واحد نظامی دیگر نیز وارد عدن خواهند شد که شمار آنها مشخص نیست.» جنگنده‌های سعودی نیز در حمایت از عناصر القاعده در یمن،  حملاتی را به ساختمان دانشکده فنی و حرفه‌ای منطقه السوادیه در استان البیضا کردند و آن را تقریبا نابود کردند. این خبر تاکنون از سوی منابع رسمی تأیید نشده است.