kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
رسانه‌های روسی:

غرب برای کودتای رنگی در ارمنستان دست به کار شد

با افزایش اعتراضات و آشوب‌ها در ایروان، پایتخت ارمنستان رسانه‌های روسی هشدار دادند که غرب همچون اوکراین به دنبال کودتای رنگی در ارمنستان است.

ایروان پایتخت ارمنستان  ظرف یک هفته گذشته به صحنه تظاهرات، آشوب و درگیری خیابانی در اعتراض   به افزایش 17 درصدی  قیمت برق تبدیل شده‌است. ناتوانی دولت ارمنستان در کنترل بحران،فضا را برای وقوع انقلاب مخملی فراهم کرده است .
رسانه‌های روسیه، با اعلام این خبر، حرکات اعتراضی مردم ارمنستان را «انقلابی رنگارنگ، نمایشی» و ناشی از تحریکات غرب ارزیابی کرده و هشدار داده‌اند که غزب به دنبال زمینه چینی انقلاب رنگی در ارمنستان است
 به گزارش ایسنا، موج اعتراضات گسترده‌ای که علیه سیاست‌های دولت ارمنستان از روز دوشنبه(1تیرماه) آغاز شده، همچنان ادامه دارد و هرلحظه بر ابعاد آن افزوده می‌شود. براساس گزارش‌های منتشر شده، اوج اعتراضات زمانی بروز پیدا کرد که معترضان به سمت کاخ ریاست‌جمهوری ارمنستان در حال حرکت بودند و نیروهای پلیس با ماشین آب‌پاش و گازاشک‌آور به مقابله با آنها پرداختند که منجر به زخمی شدن 7تن از تظاهرکنندگان شد.در این درگیری‌ها همچنین، بیش‌از ۲۰۰ تن از هواداران جنبش «به غارت نه بگوییم» بازداشت شده‌اند.
مذاکرات بین رهبران معترضان و مقامات عالی‌رتبه دولتی به بن‌بست خورده است تا فضا برای رادیکال‌تر شدن اوضاع سیاسی ارمنستان فراهم شود. آشفتگی سیاسی و درگیری‌های خیابانی در پس پرده می‌تواند ارمنستان را به مقصد جدید انقلاب‌ مخملی تبدیل‌کند.
سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان روز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد داد با تظاهرکنندگان دیدار کند و خواسته‌های آنان را بشنود اما بیشتر تظاهر کنندگان این پیشنهاد را رد کردند و گفتند خواسته‌های آنها از قبل روشن است.
 ارمنستان که از اقمار اتحادیه‌جماهیرشوروی محسوب می‌شود، میزبان یک پایگاه فرامرزی روسیه است و قسمتی از پازل اتحادیه گمرکی روسیه محسوب می‌شود همچنین کمپانی‌های روسی در ارمنستان دارای نفوذ گسترده‌ای هستند
بر اساس گزارش‌ها  می‌توان وضعیت امروز ایروان را با وضعیت «کیف» در «اوکراین» پیش از «انقلاب نارنجی» این کشور مقایسه کرد.نارضایتی از عملکرد دولت در زمینه اقتصادی و افزایش ناگهانی قیمت برق عرصه را برای قدرت نمایی خیابانی فراهم کرده‌است.