kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
معاون سابق مرکز آمار:

دولت آماری را که به نفعش باشد اعلام می‌کند

معاون سابق مرکز آمار گفت: دولت هر آماری که به نفعش باشد را در جامعه مطرح می‌کند اما برای اعلام نرخ رشد اقتصادی باید به مرکز آمار تکیه کرد.
خلیل سعیدی در گفت‌وگو با نسیم درباره اعلام نرخ رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: طبق برنامه پنجم توسعه ظاهرا تصمیم بر این بوده که تنها مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی را اعلام کند، اما این مسئله تا به حال عملی نشده است.
وی افزود: نرخ رشد اقتصادی بانک مرکزی هم درست است و معنای قانون این نیست که این آمار غلط باشد، اما بعضی اوقات یکی از این آمارهای اعلام شده، بیشتر مطابق نظر دولت است، بنابراین دولت آن را در اولویت قرار می‌دهد و آن را بیشتر در جامعه و رسانه‌ها پررنگ‌تر می‌کند.
معاون سابق مرکز آمار بیان کرد: دولت بدش نمی‌آید که از میان‌آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، هرکدام که به نفعش باشد آن را اعلام کند، البته این طبیعی است که هر دولتی هم ممکن است این کار را بکند.
سعیدی با اشاره به تاخیر مرکز آمار در اعلام نرخ رشد اقتصادی عنوان کرد: مرکز آمار هم مانند بانک مرکزی، می‌تواند به موقع این آمار را اعلام کند، در گذشته مرکز آمار، آمار رشد اقتصادی را حتی زودتر از بانک مرکزی اعلام می‌کرد، بنابراین مسئولان مرکز آمار خودشان باید پاسخ دهند که چرا میزان رشد اقتصادی را اعلام نمی‌‌کنند.
معاون سابق مرکز آمار تصریح کرد: احتمالا مرکز آمار ملاحظاتی برای اعلام  نرخ رشد اقتصادی دارد، زیرا بعضی اوقات که میزان رشد اقتصادی موردنظر مرکز آمار از بانک مرکزی کمتر می‌شود، آنها وقت را تلف می‌کنند تا آمار را دیرتر اعلام کنند و مشکلات مختلف مانند مشکلات محاسباتی را بهانه می‌کنند.
سعیدی افزود: برداشت من این است که دولت آقای روحانی خیلی به دنبال این نیست که آمار را غیرواقعی جلوه دهد، ولی مرکز آمار هم باید هرچه سریع‌تر نرخ رشد اقتصادی را اعلام کند تا شبهات از بین برود.
وی با انتقاد از اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط  مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: اعلام نرخ رشد اقتصادی در صلاحیت مرکز پژوهش‌های مجلس نیست و تنها مرکز آمار و بانک مرکزی صلاحیت دارند.
این مقام سابق مسئول در مرکز آمار ایران اعلام نرخ رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی را جهت‌دار دانست و گفت: مرکز آمار بی‌طرفانه نرخ رشد اقتصادی را اعلام می‌کند، ولی بانک مرکزی نرخ رشد را جهت‌دار اعلام می‌کند، زیرا یکی از اهداف بانک مرکزی این است که نرخ رشد اقتصادی را بیشتر کند، وقتی نرخ رشد اقتصادی کم شود، یعنی بانک مرکزی خوب عمل نکرده است.
سعیدی با بیان این مطلب که «نرخ رشد اقتصادی که بانک مرکزی اعلام می‌کند که به دلیل ماهیتش می‌تواند جهت‌دار باشد» گفت: مرکز آمار اگر از بالا به آنها فشار نیاورند، می‌تواند عادلانه‌تر نرخ رشد را اعلام کند، زیرا اعلام نرخ رشد اقتصادی براساس یک طرح آماری است مطالعه و بررسی می‌شود و این مرکز برای اعلام نرخ رشد اقتصادی بیش از 30 کارشناس دارد.
وی درباره آثار نرخ رشد اقتصادی اعلام شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تصریح کرد: نظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نرخ رشد اقتصادی، کارشناسی نیست و در اعلام نرخ رشد اقتصادی بیشتر به مرکز آمار باید تکیه کرد، بعد به بانک مرکزی و مراجع دیگر صلاحیت این کار را  ندارند، زیرا یک طرح آماری ریزه‌کاری‌های خیلی زیادی دارد و نتیجه یک پروسه گسترده و پیچیده است و نمی‌شود به سادگی نرخ رشد اقتصادی را اعلام کرد.