kayhan.ir

کد خبر: ۴۸۴۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۴
معرفی کتاب «نامه‌های بلوغ»

مانیفِستِ روحی – روانیِ بلوغ(کتابستان)

 محمدصادق علیزاده

 «پسرم محمد! تو در این ساعت كه ده و بیست دقیقه است ، داری به فیلم كمدی نگاه می‌كنی و از كلمه رمز”بوی باران می‌آید ، بدجوری بوی باران می‌آید” به خنده افتاده‌ای. و من گریانم كه خنده‌های من و تو و سرور و ابتهاج ما از چیست و سرگرمی‌های من و ما با چیست؟ این نكته را می‌نویسم تا بعدها برای تو توجهی باشد كه مومن عاشق، این قدر فرصت سرگرمی ندارد. تو يك بار از مادر متولّد شدى و اين بار بايد از خودت بيرون بيايى؛ از نَفس، از غريزه‏ها، از عادت‏ها متولّد شوى؛ كه عيسى مى‏گفت:” لا يَلِجُ فِى الْمَلَكُوتِ مَنْ لايُولَدُ مَرَّتينِ”؛ كسى كه دو بار متولّد نشود، به ملكوت خدا راهى ندارد. و پس از اين تولّد، بايد توليد كنى و زاد و ولد كنى كه تنها نمانى و در تنهايى هم مأنوس باشى...»
این‌ها بخش‌هایی است از متن کتاب «نامه‌های بلوغ»! این کتاب حاصل پنج نامه مرحوم علی صفایی حائری به فرزندانش است وقتی که در آستانۀ سن بلوغ قرار گرفته‌اند! مرحوم صفایی حائری با درک شرایط خاص روحی و جسمی و اتفافات عظیمی که در سن بلوغ برای انسان و شخصیت او می‌افتد، فرزندانش را مخاطب قرار داده و دست به قلم برده و با متنی شیوا و دل‌نشین و آهنگنین درددل کرده و به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص نسبت خداوند و انسان پرداخته است. با این وجود خطاب نامه‌ها عام است.
نویسنده در این نامه ها با تاکید بر این نکته که هنگام بلوغ ، تحولات روحی بزرگی در انسان ، رخ می‌دهد، سعی در مطرح کردن بحران‌های پیش روی جوان در آغاز راه نموده و به مثابه راهنمایی با تجربه، با او سخن می‌گوید. فرد در آستانۀ سن بلوغ از طرفی به سنی رسیده که لیاقت آن را یافته که مورد خطاب پروردگار قرار گیرد و از سوی دیگر مواجه با بحران‌هایی است که نیازمند بینش‌ها و معیارهایی است تا انتخابش بر اساس ارزش و توانش باشد. باید مقصد و راه را بشناسد و مراحل طی این مسیر را بداند و موانع پیش رو و وظایفش را به خوبی بشناسد.
با توجه به اين که این دوران، دوران بحران روحی و دوره تعقل و سنجش و انتخاب در آدمی است و از آن جا که اين انتخاب نياز به بينش و آگاهی و معياری برای انتخاب دارد، تا بتواند در اين بازار مکاره و در اين دنيای متلاطم دچار بحران عمل و شتابزدگی در عمل نگردد و با توجه به بينات وکتاب و ميزان و تکيه بر خدای قدير و حکيم و رحيم در اين بيغوله، سالک باشد تا به رضا و رضوان حق دست يازد لذا وصيت نامه ای است به همه فرزندان ايران که می خواهند در اين دنيای پر پيچ و خم، گرفتار بحران و تردد و تحير و سردرگمی نگردند. اميد است که توشه راهشان و ذخيره ای برای آخرتشان باشد. این نامه‌ها همگی به دنبال پاسخ دادن به این نیازمندی‌های روحی جوان می باشند. ادبیات قدرتمند، استفاده از اصطلاحات قرآنی و باریک بینی و تسلط نویسنده در مسائل تربیتی از ویژگی های این کتاب است.
کتاب «نامه‌های بلوغ» به قلم مرحوم علی صفایی حائری و توسط انتشارات لیله‌القدر راهی بازار نشر شده است. مطالعۀ این اثر در فضای معنوی ماه رمضان می‌تواند تاثیرات روحی و روانی مضاعفی داشته باشد.