kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱

جزئيات آزادسازي قيمت بليط هواپيما اعلام شد

قائم‌مقام وزير راه در امور هوانوردي جزئيات جديدي از آزادسازي نرخ بليت هواپيما را اعلام کرد.

قائم‌مقام وزير راه در امور هوانوردي جزئيات جديدي از آزادسازي نرخ بليت هواپيما را اعلام کرد.
علي محمد نوريان در نشست خبري خود با بيان اينکه در اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما اول بايد تنوع‌سازي اجرايي شود، اظهار داشت: بايد مسافران کثيرالسفر، خانواده‌ها و توريست‌ها در کلاس‌هاي متفاوتي دسته‌بندي شوند به‌طوري که هر کدام  با نرخ‌هاي متفاوت و امکانات متفاوت از صنعت هوايي استفاده کنند.
نوريان با اشاره به اينکه در نهايت بليت هواپيما به 10 کلاس تقسيم مي‌شود، تصريح کرد: ما پيشنهاد داده‌ايم که ايرلاين‌ها تشکيل يک کنسرسيوم بدهند نه اين که ادغام شوند، زيرا در ادغام مالکيت و منابع مالي هم ادغام مي‌شود اما در کنسرسيوم مالکيت‌ها حفظ شده و برخي اقدامات با کمک ديگر شرکت‌ها انجام مي‌شود.
وي با بيان اينکه با تشکيل کنسرسيوم هر مسافري با بليت هر شرکتي مي‌تواند سوار هواپيماي شرکت ديگر شود، افزود: اولين مشکل بخش خصوصي قيمت سوخت است که با توجه به سياست آزادسازي به تدريج افزايش يافته است، بنابراين قيمت بليت هم بايد بالاتر برود، البته قيمت سوخت حدود 20 تا 30 درصد در نرخ بليط موثر است.
قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي درخصوص پرداخت بدهي ايرلاين‌ها به فرودگاه‌ها اظهار داشت: اکثر شرکت‌ها به فرودگاه‌ها بدهکارند که براي اين موضوع کميته‌اي تشکيل شده است تا موضوع بررسي شود.
وي درخصوص مشکل قوانين و عوارض گمرک براي شرکت‌ها گفت: به دنبال اين هستيم تا فرم و شکل پرداخت عوارض گمرکي را براي واردات قطعات و خدمات صنعت هوايي به شکل مناسبي حل کنيم.
به گزارش مهر، قائم‌مقام وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه متنوع‌سازي براي کاهش قيمت و اجراي کارهاي مشترک انجام مي‌شود، گفت: شرکت‌ها بايد سيستمي را به طور مشترک ايجاد کنند و در خور شأن مردم سرويس‌دهي داشته باشند. به عنوان مثال،  در حال حاضر کترينگ هواپيمايي آسمان و ماهان مشترک است که در زمان ايجاد کنسرسيوم مي‌تواند براي همه شرکت‌ها استفاده شود.
وي با بيان اينکه ما نماينده مردم هستيم و اجازه به خطر افتادن سلامتي آنها را نمي‌دهيم، گفت: وقتي همه بخش‌هاي شرکت‌ها مشترک شد پرداخت هزينه بليت، خدمات فرودگاهي، فني و تعمير و نگهداري، کترينگ به صورت گروهي پرداخت مي‌شود که اين به معناي کاهش هزينه‌ها است.
نوريان با اشاره به اينکه پس از اجراي کنسرسيوم، آزادسازي قيمت اجرايي مي‌شود، گفت: آزادسازي به معناي گراني نرخ‌ها نيست بلکه اگر هدايت شده باشد منجر به کاهش قيمت‌ها به جز در زمان‌هاي خاص پرواز مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه با تمام مديران ايرلاين‌ها جلسه برگزار کرده‌ايم، گفت: ما از لحاظ امنيتي کشوري خاص هستيم، بنابراين بايد نظارت بيشتري را داشته باشيم اما اين به معناي از بين رفتن رفاه مردم نيست.
قائم‌مقام وزير راه در امور هوانوردي و هواشناسي با بيان اينکه تا پايان سال در فرودگاه امام خميني(ره) تغييراتي در بخش امنيتي اجرا مي‌شود، اظهار داشت: کنترل محسوس در وروديه فرودگاه امام برداشته خواهد شد، البته 64 گيت کانتينر چک در فرودگاه امام داريم که با هماهنگي پليس و ديگر نهادها قصد  داريم کنترل وروديه را برداريم.
وي با اشاره به اينکه بايد فرهنگ مردم هم  اصلاح شود، افزود :نبايد براي بدرقه مسافران تعداد زيادي از خانواده به فرودگاه بيايند، زيرا اين، مشکلاتي را براي ديگر مسافران ايجاد مي‌کند.
وي با اشاره به اينکه هتل فرودگاه امام در 22 بهمن ماه افتتاح مي‌شود، گفت: هميشه مدعي بوده‌ايم که عزيزترين مسافران ما زيارتي هستند اما در عمل بدترين بخش فرودگاه را به آنها اختصاص مي‌دهيم اما قصد داريم بهترين ترمينال زيارتي را در منطقه بسازيم که در حال حاضر در مرحله سفت‌کاري است.
نوريان با اشاره به اينکه 8 فرودگاه بين‌المللي ديگر هم در کشور وجود دارد که امکانات تجاري‌سازي را براي آنها هم به وجود مي‌آوريم، افزود: قصد داريم با کمک سرمايه‌گذاران، منطقه فرودگاه‌هايي که در هفته دو يا سه پرواز دارند را تبديل به مراکز توريستي با امکانات رستوران، هتل و فروشگاه‌هاي معتبر با برندهاي خاص کنيم که يک مشاور بر روي آن کار مي‌کند.
وي با بيان اينکه در اجراي آزادسازي ايرلاين‌هايي که به مناطق محروم پرواز دارند، يارانه از دولت مي‌گيرند، گفت: ايرلاين‌ها به تعداد مسافري که حمل مي‌کنند در فاز بعدي آزادسازي يارانه دريافت خواهند کرد.