kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

دادگاه فرمایشی مصر حکم اعدام محمد مرسی را تأیید کرد

دادگاه فرمایشی نظامیان مصر، حکم اعدام رهبر «اخوان المسلمین» و «محمد مرسی» رئيس جمهور قانونی و برکنار شده این کشور را تایید کرد.


به گزارش شبکه العالم، دادگاه قاهره ظهر دیروز (به وقت محلی) حکم اعدام محمد مرسی و پنج تن دیگر از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین را صادر کرد؛‌«محمد بدیع» رهبر اخوان‌المسلمین، «سعد الکتاتتی» رئيس پارلمان مصر در زمان ریاست جمهوری مرسی، و «عصام العریان» از رهبران اخوان، از جمله این افراد هستند.
دادگاه فرمایشی مصر این افراد را براساس پرونده «حمله به زندان‌ها در سال 2011» به اعدام محکوم کرده است.حکم اولیه اعدام مرسی در ارتباط با پرونده حمله به زندان‌ها، حدود یک ماه قبل صادر شده بدو؛ ولی این حکم نیاز به تایید مفتی اعظم مصر داشت که او نیز این حکم را تایید کرده است. البته این رای همچنان قابل تجدیدنظر است.نام «یوسف قرضاوی» شیخ جنجالی مصری مقیم قطر هم در میان محکومان به چشم می‌خورد. او غیابا به اعدام محکوم شده است.
دیروز دادگاه مصر همچنین، حکم حبس ابد تعدادی از سران اخوان‌المسلمین، از جمله محمد مرسی را هم به اتهام «جاسوسی» تایید کرد. براساس این پرونده ساختگی، مرسی، محمد بدیع و 15 تن از رهبران اخوان‌المسلمین متهم هستند که اسناد محرمانه مصر را در اختیار حماس و ایران قرار داده‌اند. ایجاد بی‌ثباتی در مصر و فرار از زندان طی انتفاضه مردمی سال 2011، از دیگر اتهاماتی است که قضات دست نشانده نظامیان، متوجه مرسی کرده‌اند.
محمد مرسی، نخستین رئيس‌جمهوری منتخب مصر، تیر ماه سال 1392 و یک سال پس از آغاز دوره ریاست جمهوری، توسط فرماندهان ارشد نظامی برکنار شد و سپس ژنرال «عبدالفتاح السیسی» طی یک انتخابات فرمایشی به ریاست جمهوری رسید و همه مناسبات زمان «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر را از نو در سیاست داخلی و خارجی برقرار کرد.
 السیسی مناسبات خیلی نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد و حلقه محاصره بیش از یک میلیون شهروند فلسطینی نوار غزه را تنگ‌تر کرده است. حسنی مبارک هم در این مدت از تمام اتهامات تبرئه شد!