kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
سی‌ان‌ان:

مذاکرات هسته‌ای به طرز روزافزونی دشوار شده است

در حالی که ایتارتاس می‌گوید مذاکرات هسته‌ای به بن‌بست رسیده و ممکن است ضرب‌الاجل تمدید شود، سی‌ان‌ان گزارش کرد مذاکرات به طرز روزافزونی دشوار شده اما متوقف نشده است.

یک مقام دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 «تقریباً به بن‌بست رسیده» و ممکن است ضرب‌الاجل برای دستیابی به یک توافق بار دیگر تمدید شود.
این مقام دیپلماتیک گفت:«فرآیند [مذاکرات] تقریباً به بن‌بست رسیده است، این ریسک وجود دارد که ضرب‌الاجل بار دیگر تمدید شود».
پیش از این سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته بود درحالی که هنوز طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران در برخی مسائل کلیدی، شامل رفع تحریم‌ها و دسترسی به تأسیسات ایران، در بن‌بست‌ هستند، روسیه نگران کندی پیشرفت در مذاکرات است.
طرف‌ها هنوز باید برخی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف، شامل ترتیب رفع تحریم‌ها و نیز دسترسی به اماکن مورد درخواست در ایران را حل کنند.
به گزارش تسنیم، مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که دسترسی به سایت‌های نظامی و نیز مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشورمان پذیرفته شده نیستند.
شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در گزارشی به نقل از مقامات دیپلماتیک غربی نوشت: مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 30 ژوئن (۱۰ تیرماه) که به گفته منابع آگاه ممکن است تمدید شود، به طرز روزافزونی دشوار شده، اما متوقف نشده است.
 بدون دسترسی
 تحریم‌های ایران رفع نمی‌شود
«جف راتکه» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهارات زیاده‌خواهانه مقامات غربی در جمع خبرنگاران مدعی شد: بدون دسترسی، تحریم‌های ایران رفع نمی‌شود.
راتکه افزود: دیدگاه ما درباره PMD (ابعاد احتمالی نظامی) تغییر نکرده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما همچنان بر این باوریم که امکان جمع بندی گفت‌وگوها تا 30 ژوئن (دهم تیرماه) وجود دارد و تمرکز ما همچنان بر روی این نقطه است.
در همین حال، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که به علت شکستگی از ناحیه ران پای راست در بیمارستان ماساچوست آمریکا بستری بود، هنگام مرخصی از این بیمارستان در یک کنفرانس خبری مختصر گفت: بعد از ۲۴ ژوئن به مذاکرات ایران می‌پیوندم.
کری افزود: کاملاً خواستار رسیدن به توافق در مهلت پایان ماه (30 ژوئن برابر با 10 تیر) هستیم.
 تعیین تکلیف مقامات آمریکایی برای پول‌های ایران
در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی همچنان ادامه دارد، یکی از ضدایرانی‌ترین سناتورهای آمریکایی خواستار درج متممی شد که بر اساس آن وزیر خزانه‌داری این کشور ملزم می‌شود درباره نحوه استفاده تهران از دارایی‌های رفع بلوکه شده گزارش بدهد.
به گزارش پایگاه «هیل» مارک کرک سناتور جمهوریخواه که در کنار رابرت منندز به مواضع به شدت ضدایرانی و ارائه طرح‌های تحریمی علیه تهران به کنگره آمریکا شهرت دارد، خواستار اضافه کردن متممی به لایحه بودجه دفاعی با موضوع گزارش‌دهی وزیر خزانه‌داری درباره نحوه مصرف دارایی‌های رفع بلوکه شده در توافق نهایی از سوی ایران شد.
این پیشنهاد سناتور آمریکایی در حالی مطرح شده که پیشتر او و رابرت منندز خواستار افزودن متممی به لایحه بودجه دفاعی آمریکا با محتوای تمدید 10 ساله تحریم‌های کنگره علیه ایران شده بودند.
به گزارش فارس، به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو و تهران در آستانه توافق در زمینه انتقال اورانیوم غنی شده مازاد هستند.
 نشست معاونان
 و کارشناسان در وین
روز گذشته(شنبه) نشست عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریگا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در راستای نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.
دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای از روز سه‌شنبه هفته گذشته در وین با نشست کارشناسان آغاز و از روز چهارشنبه معاونان وزیر خارجه ایران و موگرینی دیدار و روز پنجشنبه نیز نشست سه‌جانبه با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.
روز جمعه نیز نشست عمومی ایران و 1+5 در سطح معاونان و مدیران سیاسی برگزار و پس از آن معاونان ظریف با نمایندگان سه کشور اروپایی به صورت چهارجانبه به گفت‌وگو پرداختند و بعد از آن نشست‌های دوجانبه با نمایندگان روسیه و چین برگزار شد.