درخت آتش
خداوند در قرآن میفرماید: الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ؛
همو كه برايتان در درخت سبزفام اخگر و آتش نهاد كه از آن چون نيازتان افتد آتش مىافروزيد.(یس، آیه 80)
به باور پارهاى از مفسّران منظور از اين درخت در آيه مورد بحث، دو درخت مَرخ (بر وزن چرخ)و عَفار (بر وزن تبار) است كه در بيابانهاى حجاز مىروئيد و عربهاى صحرانشين از چوب آنها براى ايجاد جرقه بهره مىگرفتند و به جاى كبريت و آتشزنه از آنها استفاده مى کردند.
درخت «مَرخ» و درخت «عَفار» نظير درخت توت نَر و ماده و نخل نر و ماده است. درخت «مَرخ» نر و درخت «عَفار» ماده است؛ عربها برای آتش افروختن، شاخهاي از «مَرخ» و شاخهاي از «عَفار»را قطع ميكنند، سپس شاخه مرخ را بالا و شاخه عفار را پائين نگه ميدارند، اينها را به هم ميمالند تا از آن جرقّه و آتش تولید شود.
(نگاه کنید: بحارالانوار، ج7، ص21)
همو كه برايتان در درخت سبزفام اخگر و آتش نهاد كه از آن چون نيازتان افتد آتش مىافروزيد.(یس، آیه 80)
به باور پارهاى از مفسّران منظور از اين درخت در آيه مورد بحث، دو درخت مَرخ (بر وزن چرخ)و عَفار (بر وزن تبار) است كه در بيابانهاى حجاز مىروئيد و عربهاى صحرانشين از چوب آنها براى ايجاد جرقه بهره مىگرفتند و به جاى كبريت و آتشزنه از آنها استفاده مى کردند.
درخت «مَرخ» و درخت «عَفار» نظير درخت توت نَر و ماده و نخل نر و ماده است. درخت «مَرخ» نر و درخت «عَفار» ماده است؛ عربها برای آتش افروختن، شاخهاي از «مَرخ» و شاخهاي از «عَفار»را قطع ميكنند، سپس شاخه مرخ را بالا و شاخه عفار را پائين نگه ميدارند، اينها را به هم ميمالند تا از آن جرقّه و آتش تولید شود.
(نگاه کنید: بحارالانوار، ج7، ص21)