kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
پلیس فتا:

هیچ‌یک از سایت‌های همسریابی مجوز ندارند

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: هیچ مجوزی برای دایر کردن سایت‌های همسریابی داده نشده و ادعای فعالیت برخی سایت‌های همسریابی با مجوز، کذب است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: در حال حاضر شرایط سایت‌های همسریابی اصلا قانون‌مند و قابل اعتماد نیست و وجود هویت‌های جعلی و غیر واقعی در این سایت‌ها بسیار خطر آفرین است. در این‌گونه سایت‌ها، افراد مجرم با ذکر شرایط ویژه به دنبال اهداف غیراخلاقی هستند.
سرهنگ علی رضا آذردرخش تصریح کرد: فریب در ازدواج به وسیله سایت‌های همسریابی بسیار آسان است. در این سایت‌ها افراد به راحتی اطلاعات نادرستی از خود ارائه می‌کنند و گردانندگان سایت‌ها نیز اغلب راهی برای راستی‌آزمایی این اطلاعات نداشته و تمایلی هم برای این کار ندارند؛ چرا که نگاه گردانندگان این سایت‌ها کسب درآمد و ایجاد سهولت در جذب مشتری است!
وی افزود: متاسفانه گروه‌های منحرف و غیراخلاقی به بهانه آسان‌سازی ازدواج و همسریابی، اقدام به فریب افراد و سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی آنان کرده و گاهی به انتشار محتواهای منافی اخلاق و عفت عمومی با سوءاستفاده از تصاویر خصوصی آنان دست می‌زنند که آسیب حیثیتی و تبعات جبران ناپذیری را برای افراد در پی خواهد داشت.
وی یکی دیگر از شگردهای گردانندگان سایت‌های همسریابی را راهنمایی کاربران به صفحات فیشینگ بانکی عنوان کرد و گفت: با توجه به این که مراجعان این سایت ها اکثراً نوجوانان و جوانان هستند مجرمان سایبری با فریب این کاربران در هنگام دریافت حق عضویت، کاربران را به صفحات فیشینگ راهنمایی کرده و اطلاعات بانکی آنها را سرقت می کنند که در این خصوص پرونده ای در پلیس فتا تشکیل و مجرم آن دستگیر شده است.
سرهنگ آذردرخش به کاربران تاکید کرد: در هنگام نقل و انتقالات مالی از طریق اینترنت بسیار مراقب باشند تا در دام فیشینگ نیفتند.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به کاربران توصیه کرد از ثبت نام و ارسال مشخصات و اطلاعات در این سایت ها خودداری کنند
سرهنگ آذردرخش با بیان این که بررسی‌های روانشناسان و جامعه شناسان نشان می‌دهد که محتوا و عملکرد سایت‌های همسریابی فاقد اعتبار علمی است، گفت: تعاریف سایت های همسریابی از ازدواج و روابط دختر و پسر خارج از عرفی است که در جامعه وجود دارد. به همین دلیل خانواده‌ها و جوانان نباید به این سایت‌ها اعتماد کنند.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در خصوص صدور مجوز برای سایت‌های همسریابی گفت: این امر در دستور کارگروهی متشکل از وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، پلیس فتا و... است و در حال حاضر هیچ مجوزی برای دایر کردن سایت‌های همسریابی داده نشده و ادعای فعالیت برخی سایت‌های همسریابی با مجوز، کذب است.
سرهنگ آذردرخش با اشاره به این که برخی سایت‌ های همسریابی با سوء استفاده از فتوای مراجع تقلید تلاش دارند کارکرد خود را شرعی و قانونی نشان دهند، گفت: در یک سایت همسریابی فتوایی منتسب به حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به عنوان سند شرعی و قانونی بودن فعالیت آن سایت منتشر شده بود که در پاسخ به استفتاء پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، ایشان فتوای مذکور را تکذیب و خواهان برخورد با این‌گونه سایت‌ها شدند.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در خاتمه از مردم درخواست کرد در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی اطلاع دهند.
معاون وزیر ورزش: سایت «همسرگزینی
 تا همسری» هفته آینده رونمایی می‌شود!
هم زمان با توصیه پلیس فتا برای استفاده نکردن مردم از این سایت ها، دکتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در همایش پایداری خانواده و تعالی جامعه از راه اندازی سایت همسرگزینی تا همسری! در هفته آینده خبر داد و گفت: برخی از شبکه‌های خارجی اظهار کردند که ما با راه‌اندازی سایت همسرگزینی تا همسری نقش کنار زدن سایت‌های همسریابی و رواج صیغه را داریم در حالی که ما در این سایت جوانان را به هم نمی‌رسانیم بلکه واسطه‌های ازدواج در آن فعالیت می‌کنند.
با توجه به دغدغه های مسئولین مرتبط با ازدواج جوانان، به نظر می رسد راه اندازی سایت‌های این چنینی بیش از وظیفه ذاتی آن‌ها در خصوص ساماندهی و تلاش برای فراهم کردن لوازم و امکانات ازدواج آسان اهمیت داشته و این مسئله درخور تامل بیشتری در گزینش مسئولین این حوزه است.